قرائتی وایتهدی از متافیزیک به مثابه نقد انتزاعیات: مطالعۀ موردی نقد حیّز بسیط.
(ندگان)پدیدآور
شامحمدی, رستم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از دیدگاه وایتهد هر یک از معارف بشری، اعم از علمی، دینی، اخلاقی، هنری، و فلسفی، بخشی از واقعیت یکپارچه را انتزاع میکنند و سپس گاه به خطا آن را با کل واقعیت یکی میگیرند. این امر انتزاعی را به جای فعلیت انضمامی گرفتن چیزی است که وایتهد آنرا مغالطۀ کنه و وجه یا مغالطه عینیت نابجا مینامد. مغالطهای که هم فلسفه و هم علم جدید در چنبرۀ آن گرفتاراند. اینجاست که باید دید از دیدگاه وایتهد وظیفۀ فلسفه چیست؟ و چه بدیلی معرفی میکند؟ مقالۀ حاضر با نظر به این دو پرسش، نخست به تحلیل مؤلفههای تعریف وایتهد از متافیزیک از قبیل تجربه به مثابه نقطۀ عزیمت، سازگاری درونی، توجه به انواع تجارب بشری، و...میپردازد. و به دنبال آن به روش متافیزیک وایتهدی اشاره میکند که شباهتهایی با روش علم دارد. سپس به عمده کارکرد فلسفه از نظر وایتهد میپردازد که عبارتست از "نقد انتزاعیات" یا بررسی نقادانه تشخیص مرز امر انتزاعی از امر انضمامی. نمونه بارز این نقادی، بررسی مغالطه حیّز بسیط است که سبب شد ماده باوری علمی تبدیل به پارادایم جهانشناسانۀ حاکم بر ذهن دانشمندان عصر جدید گردد. در پایان، نگرش انداموار وایتهد به عنوان بدیل ماده باوری علمی مبتنی بر حیّز بسیط معرفی و توضیح داده میشود که وایتهد، به جای برداشت مادهباورانه علمی از جهان که گویی متشکل از ذرات مادی مستقل است، از پویش مبتنی بر ارگانیسم یاد میکند. جهانی متشکل از موجودات درهم تنیده که همواره در حال تجربه کردن هستند.
کلید واژگان
متافیزیکفلسفۀ ارگانیسم
وایتهد
نقد انتزاعیات
حیّز بسیط
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه سمنانشاپا
2345-37612676-4490



