«معیتِ مطلق و مقید» بر مبنای سه سیر فلسفی مفهومی، وجودی، ظهوری
(ندگان)پدیدآور
بابایی, علیفروهی, ناصرعبدالهی, منصور
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تعابیرِ مطلق و مقید از تعابیری هستند که گاه مفهومی و گاه مصداقی در معیتِ هم مطرح میشوند؛ از نظر بر تحقق سه سیرِ فلسفی، بر مبنای سیر اول، اطلاق به معنای سعهی مفهومی و تقیید به معنی ضیق مفهومی است. و معیت میان دو مفهوم شکل می گیرد. بر مبنای سیر دوم و پذیرش اصالت وجود و وحدت تشکیکی آن، و نفی سعه ماهوی، کلیت و اطلاق در وجود عبارت است: از تمامیت ذات وجود و احاطه او نسبت به مادون؛ و چون هستی در اینسیر، دارای مراتب است، سعه و شمولیت و اطلاق به معنای احاطهی مراتبِ بالاترِ وجود بر مراتبِ مادون آن است؛ وجود مطلق شامل وجود مقید است و وجود آن را در بر میگیرد ولی مقید شامل مطلق نیست؛ بر مبنای سیر سوم نیز اطلاق به معنی سعهی وجودی است اما چون وجود واحد است و حتی نمیتوان وجود را در اوجِ مباحث به مطلق و مقید تقسیم کرد، کلیت و احاطه به نحوِ احاطهی قیومی مطرح است. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی سه سیر فلسفی ملاصدرا در باب معیت مطلق و مقید خواهیم پرداخت.
کلید واژگان
اطلاقتقیید
معیت
ملاصدرا
سه سیر فلسفی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تبریزعضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تبریز
دانشجوی دکتری کلام اسلامی دانشگاه تبریز
شاپا
2345-37612676-4490



