اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر بر پریشانی روانشناختی و ناگویی هیجانی نوجوانان دختر مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی
(ندگان)پدیدآور
محمدی کمسرخ, علیرضاستوده اصل, نعمتمهرافزون, داریوش
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر بر پریشانی روانشناختی و ناگویی هیجانی نوجوانان دختر مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش را نوجوانان دختر مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شرق تهران در فصل تابستان 1402 تشکیل دادند. در این پژوهش تعداد 36 نوجوان دختر مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 نوجوان در گروه آزمایش و 18 نوجوان در گروه گواه). نوجوانان دختر حاضر در گروه آزمایش درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر را طی ده هفته در ده جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه وسواسی- جبری مادزلی (MOCQ)، پرسشنامه پریشانی روانشناختی (PDQ) و پرسشنامه ناگویی هیجانی (AQ) استفاده شد. دادههای با تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر بر پریشانی روانشناختی (0/0001>P؛ 0/61=Eta؛ 54/47=F) و ناگویی هیجانی (0/0001>P؛ 0/67=Eta؛ 68/09=F) نوجوانان دختر مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی تأثیر معنادار دارد. در نتیجه درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر با بهرهگیری از فنونی همانند بازشناسی هیجانهای اولیه و ثانویه، ردیابی تجارب هیجانی و پرهیز از اجتناب هیجانی و شناختی میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش پریشانی روانشناختی و ناگویی هیجانی نوجوانان دختر مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
اختلال وسواس فکری- عملیپریشانی روانشناختی
درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر
ناگویی هیجانی
روانشناسی
شماره نشریه
77تاریخ نشر
2025-03-211404-01-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.



