چارچوبی برای ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه ها با روش ترکیبی DEMATEL-SERVQUAL
(ندگان)پدیدآور
رحیمی, فرج الهپور کریمی, جوادسالاری, سیده زهراصالحی, رضا
نوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی برای ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر اهواز با استفاده از روش ترکیبی DEMATEL-SERVQUAL انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و از لحاظ نحوه گرداوری دادهها توصیفی اکتشافی است. جامعه آماری این تحقیق از سرپرستان و مدیران ارشد کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر اهواز تشکیل شده است. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 45 نفر برای ارسال پرسشنامه انتخاب شد که از این تعداد 31 پرسشنامه برگشت داده شد و در ادامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش بر اساس مدل سروکوال به شناسایی شاخصها و زیرشاخصهای ارزیابی کیفیت خدمات پرداخته شده است. سپس از روش دیمتل به منظور تعیین مهمترین و اثرگذار ترین عوامل استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که شاخصهای همدلی، ملموس بودن و قابلیت اطمینان جزء شاخصهای تاثیر گذار هستند و شاخصهای ضمانت و تضمین و پاسخگویی جزء شاخصهای تاثیرپذیر محسوب میشوند. همچنین شاخصهای پاسخگویی و ضمانت و تضمین با درجه اهمیت 12.23 و 12.18 جز مهمترین شاخصها هستند. نتایج نمودار علّی نشان میدهد که تمامی شاخص-های پژوهش بر روی شاخص پاسخگویی تاثیرگذار هستند. نمودار علّی مولفههای سنجش هر شاخص نیز محاسبه شد.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت شاخص ضمانت و تضمین پیشنهاد میشود شرایطی فراهم شود که رفتار کتابداران موجب القای حس اعتماد به نقس در کاربران و خوانندگان شود. همچنین هنگامی که کتابداران از دانش کافی برای پاسخگویی به خوانندکان و کاربران برخوردار باشند موجب اثرگذاری و تقویت مولفههای ضمانت و تضمین میشود تا در نهایت خوانندگان ارزیابی بهتری از کیفیت خدمات ارائه شده از سوی کتابخانه داشته باشند.
کلید واژگان
ارزیابی کیفیت خدماتمدل سروکوال
روش دیمتل
کتابخانه
کتابخانه های عمومی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
مدیریت بازرگانی، دانشگده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز. ایرانمدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران
دانشگاه شهید چمران اهواز- گروه مدیریت بازرگانی- گرایش بازاریابی
مدیریت بازرگانی، دانشگده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز. ایران



