طراحی و تبیین الگوی تابآوری در شرایط تحریم اقتصادی
(ندگان)پدیدآور
نظری, محمدحداد زاده, مهدیخادمی, سیدموسیجوکار, علی اکبر
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: تحریمهای اقتصادی به عنوان یکی از چالشهای اساسی پیش روی کشورها، به ویژه در جوامعی که وابستگی بالایی به منابع خارجی دارند، تأثیرات گستردهای بر پایداری اقتصادی، اجتماعی و سازمانی برجای میگذارند. در چنین شرایطی، تابآوری به عنوان یک توانمندی استراتژیک، امکان تطبیقپذیری و حفظ ثبات را برای سازمانها و نهادهای اقتصادی فراهم میآورد. هدف این پژوهش، طراحی و تبیین الگوی تابآوری در شرایط تحریم اقتصادی است.
روششناسی: نوع تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت آن از توصیفی-اکتشافی با رویکرد آمیخته است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل 25 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران کسب وکارهای خوشه صنعتی پلیاتیلن بود که به روش غیرتصادفی گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی نیز شامل 162 نفر از مدیران و کارشناسان خوشه صنعتی پلیاتیلن کرمانشاه بود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبههای نیمه ساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: یافتههای بخش کیفی حاکی از شناسایی 23 مضمون پایه، 8 مضمون سازمان دهنده (پیوندسازی، چابکی مالی، ارگانیکسازی، حسسازی جمعی، تهاجمپذیری، اتاق رصد، یادگیرندگی سازمانی، خودسازگاری) و یک مضمون فراگیر(تاب آوری کسب و کار) بود. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نیز حاکی از تایید تمامی مضامین پژوهش و برازش مناسب الگوی نهایی بود.
نتیجهگیری: تابآوری در شرایط تحریم اقتصادی بهعنوان یکی از الزامات حیاتی سازمانها و نهادهای اقتصادی، مستلزم تدوین و اجرای الگویی جامع و منسجم است. اجرای الگوی پژوهش میتواند به مدیران و تصمیمگیرندگان کمک کند تا راهکارهای مؤثری برای حفظ پایداری و بهبود عملکرد سازمانی در شرایط بحران ارائه دهند.
کلید واژگان
تاب آوریالگوی تابآوری
خوشه صنعتی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2023-09-231402-07-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.



