نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآخشیک, سمیه ساداتfa_IR
dc.contributor.authorپریرخ, مهریfa_IR
dc.contributor.authorدیانی, محمدحسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:40:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:40:33Z
dc.date.available1399-07-08T21:40:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:40:33Z
dc.date.issued2016-05-21en_US
dc.date.issued1395-03-01fa_IR
dc.date.submitted2015-02-12en_US
dc.date.submitted1393-11-23fa_IR
dc.identifier.citationآخشیک, سمیه سادات, پریرخ, مهری, دیانی, محمدحسین. (1395). بازاندیشی فرایند تغییر برنامه‌ریزی شده از منظر چسبندگی دانش و آموخته‌زدایی: ارائه یک مدل نظری. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات, 23(17), 19-38. doi: 10.22055/slis.2016.12336fa_IR
dc.identifier.issn2008-5222
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22055/slis.2016.12336
dc.identifier.urihttp://slis.scu.ac.ir/article_12336.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/115655
dc.description.abstract<strong>هدف: </strong>هدف این مقاله، ارائه یک مدل نظری از چسبندگی دانش و آموخته‌زدایی به‌عنوان عوامل مؤثر بر فرایند تغییر برنامه‌ریزی شده در کتابخانه‌ها است تا نشان دهد این عوامل چگونه می‌توانند بر هر مرحله از فرایند تغییر اثر بگذارند.<br /> <strong>روش: </strong>با بررسی متون مربوط به مدیریت تغییر، یک چارچوب نظری بر پایه "نظریه تغییر سه مرحله‌ای"، "نظریه میدانی" و "مدل نیروهای میدانی" لوین استخراج و فرایند تغییر برنامه‌ریزی شده در سه مرحله (انجمادزدایی، اجرای تغییر و انجماد مجدد) ترسیم شد. نیروهای مؤثر بر هر مرحله از این فرایند، با استفاده از نظریه میدانی، و نیروهای بازدارنده و پیش‌برنده در دو بعد فردی و سازمانی شناسایی شدند. از میان نیروهای بازدارنده، بر پایه نظریه زولانسکی، چسبندگی دانش و عوامل فردی و سازمانی مؤثر بر ایجاد آن، و از میان نیروهای پیش‌برنده، آموخته‌زدایی در دو سطح فردی و سازمانی مورد تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافته‌ها</strong>: تغییر برنامه‌ریزی شده در صورتی با موفقیت همراه است که عوامل فردی و سازمانی چسبندگی دانش به‌عنوان نیروهای بازدارندة تغییر کاهش، و آموخته‌زدایی فردی و سازمانی به‌عنوان نیروهای پیش‌برنده تغییر افزایش یابند.<br /> <strong>اصالت: </strong>گرچه در متون به نیروهای بازدارنده و پیش‌برنده تغییر تأکید شده ولی تاکنون، به تحلیل این نیروها از منظر چسبندگی دانش و آموخته‌زدایی در سه مرحله انجمادزدایی، اجرای تغییر و انجماد مجدد پرداخته نشده است. مدل نظری ارائه شده می‌تواند به تسهیل و موفقیت مدیریت تغییر در سازمان‌ها و به‌ویژه کتابخانه‌ها کمک کند.fa_IR
dc.format.extent878
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.publisherShahid Chamran University of Ahvazen_US
dc.relation.ispartofمطالعات کتابداری و علم اطلاعاتfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Library and Information Science Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22055/slis.2016.12336
dc.subjectمدیریت تغییرfa_IR
dc.subjectتغییر برنامه‌ریزی شدهfa_IR
dc.subjectچسبندگی دانشfa_IR
dc.subjectآموخته‌زداییfa_IR
dc.titleبازاندیشی فرایند تغییر برنامه‌ریزی شده از منظر چسبندگی دانش و آموخته‌زدایی: ارائه یک مدل نظریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue17
dc.citation.spage19
dc.citation.epage38


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد