| dc.contributor.author | آخشیک, سمیه سادات | fa_IR |
| dc.contributor.author | پریرخ, مهری | fa_IR |
| dc.contributor.author | دیانی, محمدحسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T21:40:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T21:40:33Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T21:40:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T21:40:33Z | |
| dc.date.issued | 2016-05-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-02-12 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-11-23 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | آخشیک, سمیه سادات, پریرخ, مهری, دیانی, محمدحسین. (1395). بازاندیشی فرایند تغییر برنامهریزی شده از منظر چسبندگی دانش و آموختهزدایی: ارائه یک مدل نظری. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات, 23(17), 19-38. doi: 10.22055/slis.2016.12336 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5222 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22055/slis.2016.12336 | |
| dc.identifier.uri | http://slis.scu.ac.ir/article_12336.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/115655 | |
| dc.description.abstract | <strong>هدف: </strong>هدف این مقاله، ارائه یک مدل نظری از چسبندگی دانش و آموختهزدایی بهعنوان عوامل مؤثر بر فرایند تغییر برنامهریزی شده در کتابخانهها است تا نشان دهد این عوامل چگونه میتوانند بر هر مرحله از فرایند تغییر اثر بگذارند.<br /> <strong>روش: </strong>با بررسی متون مربوط به مدیریت تغییر، یک چارچوب نظری بر پایه "نظریه تغییر سه مرحلهای"، "نظریه میدانی" و "مدل نیروهای میدانی" لوین استخراج و فرایند تغییر برنامهریزی شده در سه مرحله (انجمادزدایی، اجرای تغییر و انجماد مجدد) ترسیم شد. نیروهای مؤثر بر هر مرحله از این فرایند، با استفاده از نظریه میدانی، و نیروهای بازدارنده و پیشبرنده در دو بعد فردی و سازمانی شناسایی شدند. از میان نیروهای بازدارنده، بر پایه نظریه زولانسکی، چسبندگی دانش و عوامل فردی و سازمانی مؤثر بر ایجاد آن، و از میان نیروهای پیشبرنده، آموختهزدایی در دو سطح فردی و سازمانی مورد تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها</strong>: تغییر برنامهریزی شده در صورتی با موفقیت همراه است که عوامل فردی و سازمانی چسبندگی دانش بهعنوان نیروهای بازدارندة تغییر کاهش، و آموختهزدایی فردی و سازمانی بهعنوان نیروهای پیشبرنده تغییر افزایش یابند.<br /> <strong>اصالت: </strong>گرچه در متون به نیروهای بازدارنده و پیشبرنده تغییر تأکید شده ولی تاکنون، به تحلیل این نیروها از منظر چسبندگی دانش و آموختهزدایی در سه مرحله انجمادزدایی، اجرای تغییر و انجماد مجدد پرداخته نشده است. مدل نظری ارائه شده میتواند به تسهیل و موفقیت مدیریت تغییر در سازمانها و بهویژه کتابخانهها کمک کند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 878 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR |
| dc.publisher | Shahid Chamran University of Ahvaz | en_US |
| dc.relation.ispartof | مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Library and Information Science Studies | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22055/slis.2016.12336 | |
| dc.subject | مدیریت تغییر | fa_IR |
| dc.subject | تغییر برنامهریزی شده | fa_IR |
| dc.subject | چسبندگی دانش | fa_IR |
| dc.subject | آموختهزدایی | fa_IR |
| dc.title | بازاندیشی فرایند تغییر برنامهریزی شده از منظر چسبندگی دانش و آموختهزدایی: ارائه یک مدل نظری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی، تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.issue | 17 | |
| dc.citation.spage | 19 | |
| dc.citation.epage | 38 | |