• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
    • دوره 25, شماره 25
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
    • دوره 25, شماره 25
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    چارچوب پذیرش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانه های دانشگاهی ایران: رویکرد دلفی

    (ندگان)پدیدآور
    فرزین یزدی, محبوبهبرادر, رویاغائبی, امیر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    868.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارائه چارچوبی جامع در خصوص عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا، پیمایشی-تحلیلی است که با رویکرد ترکیبی (کمی-کیفی) انجام شده است. در بخش اول، از روش تحلیل محتوا و در بخش دوم از تکنیک دلفی و ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه پژوهش در بخش اول، 3922 مدرک شناسایی شده در پایگاه وب آو ساینس و در بخش دوم، 40 نفر از متخصصان فناوری اطلاعات به روش نمونه‌گیری هدفمند هستند. یافته ها: یافته‌ها نشان داد که در 82.93 درصد پژوهش‌ها، 9 مدل پذیرش فناوری به کار رفتند و از بین آنها مدل تم (TAM) با فراوانی 694 بیشترین کاربرد را دارد. دیگر یافته‌ها نشان داد که چارچوب نهایی پذیرش فناوری‌ها در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران شامل 42 مولفه است. سودمندی استفاده درک شده، کیفیت سیستم (ویژگی‌های فناوری) و رضایت کاربر به ترتیب با کسب میانگین رتبه‌ای 32.10، 28.63 و 26.97 مهمترین مولفه‌ها در پذیرش فناوری هستند. نتیجه گیری: پژوهش حاضر، با شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌های موثر بر پذیرش فناوری می‌تواند نقش بسزایی در رضایت کاربران و افزایش اثربخشی فناوری‌ها در کتابخانه‌ها به هنگام تغییر، توسعه و یا دگرگون‌سازی ایفا نماید.
    کلید واژگان
    فناوری اطلاعات و ارتباطات
    پذیرش فناوری
    کتابخانه های دانشگاهی

    شماره نشریه
    25
    تاریخ نشر
    2018-11-22
    1397-09-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
    عضو هیات علمی/ دانشگاه الزهرا
    عضو هیات علمی/ دانشگاه الزهرا(س)

    شاپا
    2008-5222
    URI
    https://dx.doi.org/10.22055/slis.2019.27671.1543
    http://slis.scu.ac.ir/article_14055.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/115638

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب