ارزیابی موانع عوامل جریان دانش در کتابخانه های دانشگاهی براساس مدل بلوغ مدیریت دانش
(ندگان)پدیدآور
اکبری, عسگرنوشین فرد, فاطمهحریری, نجلا
نوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش رتبه بندی کتابخانه های دانشگاهی براساس مدل بلوغ مدیریت دانش است. روش پژوهش حاضر ترکیبی کیفی و کمی است. جامعه آماری در بخش کیفی، 18 نفر از خبرگان و در بخش کمی در مرحله اول 184 نفر از مدیران کتابخانه های مرکزی و در مرحله دوم، 35 نفر از اعضای هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی که از بین پاسخ دهندگان مرحله اول انتخاب شدند حضور داشتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. یافته های: بین ابعاد جریان دانش و موانع جریان دانش رابطه معناداری وجود دارد. رتبه بندی با بلوغ مدیریت دانش، در سطح توسعه؛ بُعد عوامل مدیریتی و فردی، در سطح استانداردسازی؛ بُعد ویژگیهای دانش و کانالهای ارتباطی، در سطح بهینه سازی؛ بُعد منبع دانش و در سطح نوآوری؛ بُعد عوامل سازمانی و عوامل زمانی دارای موانع می باشند. نتیجه: کتابخانه های در مرحله شروع بلوغ مدیریت دانش از اقدامات پایدار بهره مند هستند ولی در مرحله نوآوری مشکلات نسبت به مراحل دیگر بیشتر است. برای رفع مشکلات نیاز است مرحله به مرحله موانع را با مدیریت کارآمد حل نمود.
کلید واژگان
بلوغ مدیریتکتابخانه های دانشگاهی
مدیریت دانش
موانع جریان دانش
تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دوره دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایراندانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران



