ازخودکارآفرینی به شادی آفرینی: تحلیلِ روند برساختِ مثبتاندیشی در زیست-سیاست نئولیبرال و نقد مبانی اخلاقی آن
(ندگان)پدیدآور
مرادی, اعظمجاویدی کلاته جعفرآبادی, طاهرهشعبانی ورکی, بختیارغفاری, ابوالفضل
نوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف آشکار نمودنِ وجه رویتناپذیر گفتمان مثبتاندیشی به روش تحلیلی- استفهامی-انتقادی، روند برساختِ سوژۀ مثبتاندیش را مورد بررسی قرار داده و بر مبنای ویژگیهای این سوژه، تقایل این سوژه با اخلاقِ دیگرخواهی را به تصویر کشیده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که ابتدا انسان به عنوان انسانِ اقتصادی تعریف و جامعه به دو دستۀ کارگر و سرمایهدار تقسیم شد، به منظور جلوگیری از کاهش بهرهوری کارگر با دستمزدِ حداقلی و کار حداکثری ، سوژۀ خودکارآفرین زاده شد. این سوژه همزمان کارگر و سرمایهدار است؛ از آنجایی که امکان کارآفرینی برای همه افراد وجود ندارد، گفتمان مثبتاندیشی به برساخت سوژۀ شادیآفرین مبادرت ورزید؛ سوژهای با بنگاه اقتصادی مصرف برای تولید رضایت خود و البته این گفتمان برای جلوگیری از افسردگی ناشی از نداشتن پول کافی جهتِ هزینه کردن در بنگاه اقتصادی مصرف، ابتدا شادی را به عنوان یک ارز هیجانی و عامل خلق ثروت و موفقیت معرفی نمود و پس از آن به منظور رویتپذیری سوژۀ خودکارآفرین در زیست-سیاست نئولیبرال، بهزیستی را با فاکتورهای خاص به عنوان معیارهای انسان موفق و ثروتآفرین معرفی کرد و در نهایت اینکه سوژهای که در پی تولید رضایت خود است و بهزیستی را رضایت از زندگی، داشتن دستاورد، غوطهوری و ... میداند در تقابل با انسانی قرار دارد که از منظر اخلاق دیگرخواهی، خود را در برابر رضایت دیگری متعهد و مسئول دانسته و بهزیستی را مجموع همدلی و همدری در قبال دیگری به منظور کاستنِ درد و رنج او تلقی مینماید.
کلید واژگان
بهزیستیشادی
خودکارآفرین
سوژۀ شادی آفرین
مثبتاندیشی نئولیبرال
اخلاق
مبانی تعلیم و تربیت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
سازمان پدید آورنده
دانشآموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایراندانشیار گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
استاد گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران



