• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های علوم دامی (دانش کشاورزی)
    • دوره 34, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های علوم دامی (دانش کشاورزی)
    • دوره 34, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل عوامل موثر بر بازاررسانی گوسفند در شهرستان اهر: کاربرد رگرسیون پوآسن تعمیم‌یافته

    (ندگان)پدیدآور
    واحدی, جبرئیلپیش بهار, اسماعیلبابایی, عبدالهجهانبخش, آذین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه مطالعاتی: توجه به ابعاد مختلف اقتصاد دامپروری از جمله مسائل مربوط به بازار دام، می‌تواند از جمله عوامل موثر بر نیل به امنیت غذایی در جامعه باشد. علی‌رغم اینکه پرورش گوسفند یکی از منابع مهم کسب درآمد برای دامداران شهرستان اهر محسوب می‌گردد، با این حال فعالین این حوزه آنطور که باید، حضور فعالی در بازارهای داد و ستد منطقه به هم نرسانده‌اند. هدف: مطالعه حاضر درپی بررسی عوامل موثر بر بازاررسانی گوسفند در شهرستان اهر می‌باشد. روش کار: رگرسیون پوآسن معمولی و پوآسن تعمیم‌یافته جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات بکار رفت و پس از ارزیابی معیارهای اطلاعاتی آکائیک و شوارتز-بیزین، رگرسیون پوآسن تعمیم‌بافته به عنوان الگوی مناسب برگزیده شد. اطلاعات لازم برای پژوهش حاضر از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه از 100 دامدار پرورش‌دهنده گوسفند جمع‌آوری گردید. نتایج: براساس مقادیر نسبت خطر متغیرها، به ترتیب برخورداری از آغل مناسب (004/2)، نگرش مثبت دامدار نسبت به نژادهای اصلاح شده (373/1)، داشتن مشاغلی غیر از پرورش گوسفند و زراعت (329/1)، دسترسی به اعتبارات (217/1)، توانایی تهیه به موقع علوفه و خوراک دام (212/1)، دسترسی مناسب به خدمات پزشکی و بهداشتی دامداری (212/1)، دسترسی به چراگاه‌های مناسب (210/1) و تعداد گوسفندهای هر دامدار (003/1) اثر مثبت معنی‌دار بر بازاررسانی گوسفند از خود نشان دادند، درحالیکه سکونت در شهر (674/0) و فاصله تا نزدیکترین بازار خرید و فروش گوسفند (988/0) دارای تاثیر منفی بودند. نتیجه‌گیری نهایی: سیاست‌گذاری‌های مناسب در راستای تسهیل دسترسی به اعتبارات می‌تواند از طریق تامین مالی احداث آغل مناسب، تامین نهاده‌های دامی و افزایش تعداد گله از جمله اقدامات موثر در راستای افزایش تعداد گوسفندهای عرضه شده در بازار باشد. ضمن اینکه بهبود خدمات دامپزشکی و نیز برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی به منظور رفع نگرش‌های بدبینانه نسبت به نژادهای اصلاح شده، تمهیدات مدیریتی موثری قلمداد می‌گردد.
    کلید واژگان
    بازاررسانی
    رگرسیون پوآسن تعمیم‌یافته
    گوسفند
    مدیریت دامپروری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2024-08-22
    1403-06-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    گروه اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز
    گروه اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز
    گروه اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز
    گروه اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز

    شاپا
    2008-5125
    2676-5705
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/as.2024.52854.1670
    https://animalscience.tabrizu.ac.ir/article_17512.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1151865

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب