• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 12, شماره 22
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 12, شماره 22
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش‌بینی اهمال‌کاری تصمیم‌گیری بر اساس باورهای فراشناختی دربارة اهمال‌کاری با نقش واسطه‌ای خودتنظیمی در اضطراب

    (ندگان)پدیدآور
    جعفری, سعیدبرزگر بفرویی, کاظم
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف امروزه، اهمال‌کاری به‌عنوان نوعی شکست در خودتنظیمی و عملکرد، تمرکز اصلی پژوهش‌های روان‌شناختی/ آموزشی به شمار می‌رود. در مطالعة حاضر، با فرض یک دیدگاه شناختی، رابطة بین باورهای فراشناختی دربارة اهمال‌کاری و اهمال‌کاری تصمیم‌گیری، با در نظرگرفتن نقش واسطه‌ای خودتنظیمی در اضطراب، مورد بررسی قرار گرفت.روش: جامعة آماری پژوهش حاضر را، تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه یزد در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تشکیل می‌دادند. ۳۹۱ دانشجو که براساس فرمول کوکران و با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از سه دورة کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری انتخاب شده بودند، پرسشنامه‌ها‌یی را تکمیل کردند که سطح باورهای فراشناختی دربارة اهمال‌کاری، خودتنظیمی در اضطراب و اهمال‌کاری تصمیم‌گیری آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کردند. به‌منظور تحلیل داده‌های توصیفی و ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش، از نسخة ۲۶ نرم‌افزار SPSS و به‌منظور آزمون فرضیه‌ها و مدل نهایی پژوهش، از نسخة ۲۰ نرم‌افزارAMOS  استفاده گردید.یافته‌ها: یافته‌ها، حاکی از این بودند که باورهای فراشناختی (مثبت، ۰۵/۰ =β و ۴۳۷/۰ =p؛ منفی، ۰۰۴/۰ =β و ۹۸۱/۰ =p)، اثر مستقیم معنی‌داری بر اهمال‌کاری تصمیم‌گیری ندارند؛ اما باورهای فراشناختی (مثبت، ۴۳/۰- =β و ۰۰۰۱/۰ =p؛ منفی ۴۷/۰- =β و ۰۰۱/۰ =p)، بر خودتنظیمی در اضطراب و نیز، خودتنظیمی در اضطراب (۵۶/۰- =β و ۰۰۱/۰ =p) بر اهمال‌کاری تصمیم‌گیری، اثر مستقیم معنی‌دار دارند. هم‌چنین، خودتنظیمی در اضطراب، در رابطة بین باورهای فراشناختی و اهمال‌کاری تصمیم‌گیری، نقش واسطه‌گری‌ ایفا کرد.نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، یافته‌های پژوهش حاضر، با مدل نظریة تعارض تصمیم‌گیری هم‌خوانی داشته و مبنایی نظری را برای بررسی اهمال‌کاری، به‌عنوان مانعی در برابر موفقیت تحصیلی یادگیرندگان فراهم کردند.
    کلید واژگان
    اهمال‌کاری تصمیم‌گیری
    باورهای فراشناختی دربارة اهمال‌کاری
    خودتنظیمی در اضطراب
    اهمال کاری

    شماره نشریه
    22
    تاریخ نشر
    2024-07-22
    1403-05-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
    دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

    شاپا
    2423-7906
    2423-7620
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2024.28379.2627
    https://asj.basu.ac.ir/article_5700.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1151185

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان براساس باورهای فراشناختی درباره اهمال‌کاری با نقش واسطه‌ای اضطراب امتحان: مدل معادلات ساخناری 

      کرامتی, هادی؛ کرامتی, هادی؛ هاشمی پور, حمید؛ هاشمی پور, حمید؛ عربزاده, مهدی؛ عربزاده, مهدی؛ کاووسیان, جواد؛ کاووسیان, جواد (دانشگاه خوارزمی, 2021-02-01)
      هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان براساس باورهای فراشناختی درباره اهمال‌کاری با نقش واسطه‌ای اضطراب امتحان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه ...

    • بررسی اثربخشی بسته آموزشی «کاهش اهمال‏کاری» بر افزایش پیشرفت تحصیلی و کاهش اهمال‏کاری تحصیلی دختران دانشجوی دوره کارشناسی 

      ولی زاده, زهرا؛ احدی, حسن؛ حیدری, محمود؛ مظاهری, محمد مهدی؛ کجباف, محمدباقر (دانشگاه فرهنگیان, 2013-12-22)
      اهمال‏کاری تحصیلی به معنای تأخیر تعمّدی در انجام تکالیف و موضوعات تحصیلی و به تعویق انداختن آنها تا دقیقه آخر تعریف شده است که با پیامد‏های منفی زیادی همراه می‏باشد. اهداف اصلی این پژوهش طراحی و آموزش بسته آموزشی، جهت کاهش ...

    • رابطه باورهای فراشناختی درباره اهمال‌کاری و اهمال‌کاری تصمیم‌گیری: نقش واسطه‌ای خودتنظیمی در تمرکز 

      جعفرى, سعید؛ برزگر بفرویی, کاظم (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-03-20)
      پژوهش حاضر با هدف تجزیه و تحلیل عوامل تعیین‌کنندة اهمال‌کاری تصمیم‌گیری در بین دانشجویان و ارزیابی یک مدل معادلات ساختاری، که در آن خودتنظیمی در تمرکز رابطة بین باورهای فراشناختی دربارة اهمال‌کاری و اهمال‌کاری تصمیم‌گیری ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب