پیشبینی اهمالکاری تصمیمگیری بر اساس باورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری با نقش واسطهای خودتنظیمی در اضطراب
(ندگان)پدیدآور
جعفری, سعیدبرزگر بفرویی, کاظم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف امروزه، اهمالکاری بهعنوان نوعی شکست در خودتنظیمی و عملکرد، تمرکز اصلی پژوهشهای روانشناختی/ آموزشی به شمار میرود. در مطالعة حاضر، با فرض یک دیدگاه شناختی، رابطة بین باورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری و اهمالکاری تصمیمگیری، با در نظرگرفتن نقش واسطهای خودتنظیمی در اضطراب، مورد بررسی قرار گرفت.روش: جامعة آماری پژوهش حاضر را، تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه یزد در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تشکیل میدادند. ۳۹۱ دانشجو که براساس فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از سه دورة کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری انتخاب شده بودند، پرسشنامههایی را تکمیل کردند که سطح باورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری، خودتنظیمی در اضطراب و اهمالکاری تصمیمگیری آنها را اندازهگیری میکردند. بهمنظور تحلیل دادههای توصیفی و ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش، از نسخة ۲۶ نرمافزار SPSS و بهمنظور آزمون فرضیهها و مدل نهایی پژوهش، از نسخة ۲۰ نرمافزارAMOS استفاده گردید.یافتهها: یافتهها، حاکی از این بودند که باورهای فراشناختی (مثبت، ۰۵/۰ =β و ۴۳۷/۰ =p؛ منفی، ۰۰۴/۰ =β و ۹۸۱/۰ =p)، اثر مستقیم معنیداری بر اهمالکاری تصمیمگیری ندارند؛ اما باورهای فراشناختی (مثبت، ۴۳/۰- =β و ۰۰۰۱/۰ =p؛ منفی ۴۷/۰- =β و ۰۰۱/۰ =p)، بر خودتنظیمی در اضطراب و نیز، خودتنظیمی در اضطراب (۵۶/۰- =β و ۰۰۱/۰ =p) بر اهمالکاری تصمیمگیری، اثر مستقیم معنیدار دارند. همچنین، خودتنظیمی در اضطراب، در رابطة بین باورهای فراشناختی و اهمالکاری تصمیمگیری، نقش واسطهگری ایفا کرد.نتیجهگیری: بهطورکلی، یافتههای پژوهش حاضر، با مدل نظریة تعارض تصمیمگیری همخوانی داشته و مبنایی نظری را برای بررسی اهمالکاری، بهعنوان مانعی در برابر موفقیت تحصیلی یادگیرندگان فراهم کردند.
کلید واژگان
اهمالکاری تصمیمگیریباورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری
خودتنظیمی در اضطراب
اهمال کاری
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2024-07-221403-05-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایراندانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
شاپا
2423-79062423-7620
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان براساس باورهای فراشناختی درباره اهمالکاری با نقش واسطهای اضطراب امتحان: مدل معادلات ساخناری
کرامتی, هادی؛ کرامتی, هادی؛ هاشمی پور, حمید؛ هاشمی پور, حمید؛ عربزاده, مهدی؛ عربزاده, مهدی؛ کاووسیان, جواد؛ کاووسیان, جواد (دانشگاه خوارزمی, 2021-02-01)هدف پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان براساس باورهای فراشناختی درباره اهمالکاری با نقش واسطهای اضطراب امتحان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه ...
-
بررسی اثربخشی بسته آموزشی «کاهش اهمالکاری» بر افزایش پیشرفت تحصیلی و کاهش اهمالکاری تحصیلی دختران دانشجوی دوره کارشناسی
ولی زاده, زهرا؛ احدی, حسن؛ حیدری, محمود؛ مظاهری, محمد مهدی؛ کجباف, محمدباقر (دانشگاه فرهنگیان, 2013-12-22)اهمالکاری تحصیلی به معنای تأخیر تعمّدی در انجام تکالیف و موضوعات تحصیلی و به تعویق انداختن آنها تا دقیقه آخر تعریف شده است که با پیامدهای منفی زیادی همراه میباشد. اهداف اصلی این پژوهش طراحی و آموزش بسته آموزشی، جهت کاهش ...
-
رابطه باورهای فراشناختی درباره اهمالکاری و اهمالکاری تصمیمگیری: نقش واسطهای خودتنظیمی در تمرکز
جعفرى, سعید؛ برزگر بفرویی, کاظم (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-03-20)پژوهش حاضر با هدف تجزیه و تحلیل عوامل تعیینکنندة اهمالکاری تصمیمگیری در بین دانشجویان و ارزیابی یک مدل معادلات ساختاری، که در آن خودتنظیمی در تمرکز رابطة بین باورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری و اهمالکاری تصمیمگیری ...



