تحلیل سازه انگارانه دیپلماسی رسانه ای جمهوری اسلامی ایران برای تحقق منافع ملی (با تأکید بر صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام)
(ندگان)پدیدآور
شکری رفسنجانی, رضاامجدی, گلنازکریمی میبدی, احسان
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به نظریه سازه انگاری می توان نتیجه گرفت، رسانه های یک کشور، در شکل دادن، تغییر یا تداوم بخشیدن به ساختار معنایی هویت یک کشور در نظام بین الملل نقش بسیار مهمی دارند. همه کشورهای جهان در عصر ارتباطات و اطلاعات، برای بیان دیدگاه های خود، جلوگیری از تعاضات بین المللی، پیشبرد اهداف و دستیابی به منافع ملی خود، ناگزیر به استفاده از دیپلماسی رسانه ای هستند؛ صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان بزرگترین سازمان رسانه ای کشور، نقشی اساسی در دیپلماسی رسانه ای جمهوری اسلامی ایران و جلب حمایت افکار عمومی داخلی و بین المللی دارد. روش تحقیق مقاله حاضر به لحاظ هدف کاربردی و ماهیت تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و به این موضوع میپردازد که شبکههای برونمرزی صداوسیما چگونه میتوانند منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را در دوران پسابرجام افزایش دهند و نقش آنها در تقویت و تثبیت این دیپلماسی چیست؟ چهارچوب نظری و الگوی تحلیل این پژوهش، نظریه سازه انگاری است . بر اساس یافته های این پژوهش، با فهم دقیق هنجارهای بین المللی، سازمان های بین المللی و هویت صلح طلب نظام جمهوری اسلامی ایران (اقناع افقی، عمودی، تکوینی) هیچگاه دوگانه ی منافع ملی و منافع ایدئولوژیک در جمهوری اسلامی ایران تولید نخواهد شد و شبکههای برونمرزی رسانه ملی میتوانند با ارائه ی تصویری مثبت از جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی، ضمن کاهش موج ایرانهراسی در سطح افکار عمومی دنیا، هزینههای خروج از برجام را برای کشورهای عضو برجام افزایش دهند.
کلید واژگان
دیپلماسی رسانه ایصداوسیما
منافع ملی
سازه انگاری
برجام
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
سازمان بسیج اساتیدسازمان پدید آورنده
داش اموخته دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان، رفسنجان، ایراندانش آموخته دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان، رفسنجان، ایران
دانش آموخته دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی یزد، یزد، ایران



