مدیریت افکار عمومی، ابزار قدرت نرم در حمایت از ارزشهای بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
(ندگان)پدیدآور
کشاورز مقدم, الهاممیرزائی, عزت اله
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف مدیریت افکار عمومی در حمایت از ارزشهای بنیادین سیاست خارجی ج.ا.ا انجام شد. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریة زمینهای با تکیه بر تکنیک مصاحبة نیمهساختاریافته بود که طی آن با 22 نفر از اساتید رشتههای علوماجتماعی، علومسیاسی و آیندهپژوهی دانشگاههای تهران و علامه طباطبائی از طریق نمونهگیری نظری ِهدفمند مصاحبه شد. یافتهها نشان داد شبهه افکنی در اصول بنیادین سیاست خارجی، ایران هراسی و اسلام هراسی، دولت ضعیف و ناکارآمد، سبک زندگی لاکچری و فساد مسئولین و ایجاد شبهه در گزارة دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران، تضعیفکنندههای افکار عمومی در حمایت از ارزشهای بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی توسط دشمن بود. در مواجهه با چنین شبهاتی، نزدیک نمودن گفتمان حاکمیت با جامعه در موضوع ارزشهای بنیادین سیاست خارجی نظام (استکبارستیزی و حمایت از مستضعفان)، تغییر فرم آمریکاستیزی و صهیونیسمستیزی در کشور، برنامهریزی فرهنگی و مدیریت رسانهها و شبکههای اجتماعی به عنوان مهمترین راهکارهای صدور و حمایت از ارزشهای بنیادین سیاست خارجی ج.ا.ا در مدیریت افکار عمومی مطمح نظر بودند. در نتیجه میتوان اذعان داشت که افکار عمومی هم میتواند در راستای حمایت از ارزشهای بنیادین سیاست خارجی ج.ا.ا قدم بردارد و هم در جهت تضعیف این ارزشها. لذا انتظار بر این است که با مدیریت مناسب ِافکار عمومی بتوان زمینههای تقویت ارزشهای مذکور و به تبع ِآن، حمایت از چنین ارزشهایی را فراهم نمود.
کلید واژگان
سیاست خارجیقدرت نرم
ارزشهای بنیادین
مدیریت افکار عمومی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
سازمان بسیج اساتیدسازمان پدید آورنده
دکتری روابط بینالملل، استادیار گروه روابط بینالملل دانشگاه تهران، تهران، ایران.دکترای جامعه شناسی فرهنگی و استادیار گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی



