مدلیابی روابط ساختاری تصویر از مقصد، نگرش، انگیزه و رضایت بر رفتار آتی گردشگران ورزشی
(ندگان)پدیدآور
صفاری, مرجاننوروزی سید حسینی, رسولشوری, فرهادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رشد مداوم گردشگری ورزشی آن را به یکی از محبوبترین صنایع اوقات فراغت و بازار گردشگری تبدیل کرده است. هدف تحقیق حاضر تدوین مدل روابط ساختاری تصویر از مقصد، نگرش و انگیزه بر رفتار آتی گردشگران ورزشی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق، تماشاگران مسابقات لیگ برتر فوتبال (استقلال خوزستان و پرسپولیس) بودند. تعداد 381 نفر از تماشاگران بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به روش نمونه گیری در دسترس پرسشنامه ها در میان نمونه توزیع گردید. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه لی (2009) با 5 متغیر (انگیزه، نگرش، تصویر از مقصد، رضایت و رفتارآتی) و 31 گویه بود، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط 10 نفر از صاحب نظران بررسی شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 25 و Smart PLS نسخه 3 بهره گرفته شد. یافته های تحقیق نشان داد 40 درصد از تغییرات رضایت و 42 درصد از تغییرات رفتار آتی از طریق تصویر از مقصد، نگرش و انگیزه قابل تبیین است. همچنین مدل روابط ساختاری تصویر از مقصد، نگرش و انگیزه بر رفتار آتی گردشگران ورزشی از برازش مطلوبی برابر با 061/0 برخوردار بود. نتایج تحقیق نشان داد، وجود انگیزه، نگرش و تصویر از مقصد مناسب توسط گردشگران ورزشی، رضایت و رفتار آتی را به دنبال دارد. ادارک مثبت از انگیزه، نگرش و تصویر از مقصد، رضایت و رفتار آتی بیشتری را در گردشگران ورزشی پدید می آورد.
کلید واژگان
گردشگری ورزشیانگیزه
نگرش
تصویر از مقصد
رضایت
رفتار آتی
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراناستادیار گروه علوم ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
۲۳۴۵-۴۶۲۸۲۳۴۵-۴۶۳۶




