طراحی مدل مفهومی حمایت ورزشی در ایران
(ندگان)پدیدآور
خسرومنش, رحیمخبیری, محمدعلی دوست قهفرخی, ابراهیماسدالهی, آمنهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق طراحی مدل مفهومی حمایت ورزشی در ایران بود. روش شناسی تحقیق از نوع نظریه داده بنیاد رهیافت نظامند بود. ابزار گردآوری داده ها: بررسی و مطالعه ادبیات تحقیق و مصاحبه بود. روش تحلیل داده ها؛ پرسش و مقایسه مستمر در مراحل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی بود. چون در روش تحقیق نظریه داده بنیاد؛ تعمیم یافته ها مدنظر نمی باشد بنابراین نمونه گیری صورت نمی پذیرد و منابع مورد بررسی و مشارکت کنندگان به صورت نظری انتخاب می شوند تا اشباع نظری حاصل گردد. بعد از بررسی و مطالعه ادبیات تحقیق و انجام 16 مصاحبه با اساتید بازاریابی ورزشی؛ اشباع نظری حاصل شد. یافته ها نشان داد 11 مقوله اصلی به عنوان شرایط حمایت ورزشی در ایران وجود دارد که عبارتند از: حمایت، رسانه ها، افکار عمومی، نهادهای حاکمیتی، هواداران، شرایط اقتصادی، ماهیت حامی، ماهیت نهاد ورزشی، فعالیت ورزشی، بازاریابی کمین، و واسطه ها. حامی و فعالیت ورزشی به عنوان دو طرف اصلی در شکل گیری حمایت ورزشی شناسایی شدند و سایر مقولات از طریق تاثیرگذاری روی این دو مقوله در شکل گیری این پدیده تاثیر می گذارند. بنابراین به منظور شکل گیری حمایت ورزشی مطلوب و پایدار؛ ابتدا باید با عملکرد موفق و چشمگیر در فعالیت ورزشی مربوطه، توجه هواداران و رسانه ها را جلب کرد. سپس باید شرکتها و سازمانهای هدفی که با توجه به شرایط اقتصادی و ماهیت آنها انتخاب شده اند را با استفاده از واسطه ها و نهادهای حاکمیتی؛ ترغیب، جذب و حفظ نمود.
کلید واژگان
حمایت ورزشیفعالیت ورزشی
نهادهای حاکمیتی
هواداران
رسانه ها
بازاریابی
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجو دکتری مدیریت ورزشی دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهراندانشیار مدیریت ورزشی؛ دانشگاه تهران
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی؛ دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
شاپا
۲۳۴۵-۴۶۲۸۲۳۴۵-۴۶۳۶




