بررسی رابطه استفاده از رسانههای ورزشی و میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران
(ندگان)پدیدآور
گودرزی, محمودعبدالملکی, حسینعلی دوست قهفرخی, ابراهیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف محقق از این تحقیق، تعیین رابطه استفاده از رسانههای ورزشی و میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران بود. تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی به شمار میآید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تهران (تقریباً 32 هزار نفر) بود. روش نمونه گیری طبقه ای بود که به صورت تصادفی انتخاب شد. حجم نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان384 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای بود که بر اساس تلفیق پرسشنامه سرمایه اجتماعی پاتنام و پرسشنامه تاثیر رسانهها تدوین شده بود. برای اطمینان از روایی، پرسشنامۀ اولیه را به 10 تن از اساتید رشته ارتباطات و علوم اجتماعی و مدیریت ورزشی ارائه و با جمع بندی نظرات آنان پرسشنامۀ نهایی تنظیم شد. برای تایید پایایی، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 87/0 گزارش شد. در سطح آمار استنباطی، از آزمونK-Sو همبستگی رتبه ای اسپیرمن استفاده شد.استفاده از رسانه های ورزشی با میزان شبکه روابط اجتماعی دانشجویان (780/0r= و 001/0p=)، با میزان اعتماد اجتماعی دانشجویان (806/0r= و 001/0p=) و با میزان عمل متقابل دانشجویان (763/0r= و 001/0p=) رابطه معنی داری داشت و این رابطه مستقیم و مثبت بود. همچنین، رابطه استفاده از رسانه های ورزشی با میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان نیز معنی داری بود (812/0r= و 001/0p=).
کلید واژگان
سرمایه اجتماعیرسانه های ورزشی
دانشجو
رسانه
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استاد/ دانشگاه تهراندانشجو/دانشگاه فردوسی
استادیار/ دانشگاه تهران
شاپا
۲۳۴۵-۴۶۲۸۲۳۴۵-۴۶۳۶




