آینده پژوهی فعالیت سازمان های خبری ایران با تاکید بر پسا کرونا
(ندگان)پدیدآور
نیکنام, احمدنصراللهی, اکبرجلیلوند, محمدرضااحمدی, ثریا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بحران کرونا هر چند به ظاهر ماهیتی صرفاً پزشکی و مرتبط با نظام سلامت داشت، در واقع پدیده ای چندبعدی بود که آثار و پیامدهای آن در حوزههای گوناگون از جمله رسانه و خبررسانی قابل رصد و رهگیری است.ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش کرونا در تحول فعالیتهای خبری و فناورانه در سازمانهای خبری ایران در آینده انجام شده است. برای نیل بهاین هدف از روش کیفی در دو بخش، شامل مصاحبه نیمهساختاریافته و همچنین مطالعه نقش عوامل پستل در سازمانهای خبری ایران در دوران پساکرونا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران رسانه و استادان رشته ارتباطات تشکیل دادهاند و یافتهها بیانگر آنند که افزایش سرعت در تولید محتوا، گرایش مخاطب به استفاده از اطلاعات کپسولی، مرگ رسانههای رسمی با توسعه پلتفرمهای شبکههایاجتماعی، پدیده اینفلوئنسرها و مرجعیت خبری آنها، استفاده از هوش مصنوعی، بهرهگیری از اینترنت اشیا و واقعیت افزوده، کاهش رسانههای چاپی، کاهش محتواهای ارتباط چهرهای و رو در رو، افزایش محتواهای سطحی و گسترش استفاه از پادکستها، فراگیر شدن کاربرد فناورهای نوین در حوزه خبر، دستیابی گسترده به اطلاعات ملتها و امکانات تحلیل و پردازش آنها، کاهش حجم فیزیکی اطلاعات، تبدیل هر فرد به منبع اطلاعاتی مجزا، تبدیل مدلهای کسب و کار از سنتی به دیجیتال و تولید و انتشار محتوا در مقیاس بالا بهعنوان مهمترین تحولات در محتوای تولیدشده از سوی سازمانهای خبری بهویژه از دیدگاه فناورانه در آینده محسوب میشوند.
کلید واژگان
رسانهسازمانهای خبری
خبر
کرونا
پساکرونا
آیندهپژوهی
شماره نشریه
118تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، گروه ارتباطات، روزنامهنگاری و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستادیارگروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، گروه ارتباطات، روزنامهنگاری و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیارگروه مدیریتآموزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیارگروه جامعهشناسی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
شاپا
2538-29772538-2985



