• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های ارتباطی
    • دوره 31, شماره 118
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های ارتباطی
    • دوره 31, شماره 118
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آینده پژوهی فعالیت سازمان های خبری ایران با تاکید بر پسا کرونا

    (ندگان)پدیدآور
    نیکنام, احمدنصراللهی, اکبرجلیلوند, محمدرضااحمدی, ثریا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بحران کرونا هر چند به ظاهر ماهیتی صرفاً پزشکی و مرتبط با نظام سلامت داشت، در واقع پدیده ای چندبعدی بود که آثار و پیامدهای آن در حوزه‌­های گوناگون از جمله رسانه و خبررسانی قابل رصد و رهگیری است.ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش کرونا در تحول فعالیت‌­های خبری و فناورانه در سازمان‌های خبری ایران در آینده انجام شده است. برای نیل به‌این هدف از روش کیفی در دو بخش، شامل مصاحبه نیمه‎ساختاریافته و همچنین مطالعه نقش عوامل پستل در سازمان‌های خبری ایران در دوران پساکرونا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران رسانه و استادان رشته ارتباطات تشکیل داده‌اند و یافته­‌ها بیانگر آنند که افزایش سرعت در تولید محتوا، گرایش مخاطب به استفاده از اطلاعات کپسولی، مرگ رسانه‌های رسمی با توسعه پلتفرم‌های شبکه‌های‌اجتماعی، پدیده اینفلوئنسرها و مرجعیت خبری آنها، استفاده از هوش مصنوعی، بهره­‌گیری از اینترنت اشیا و واقعیت افزوده، کاهش رسانه‌های چاپی، کاهش محتواهای ارتباط چهره‌ای و رو در رو، افزایش محتواهای سطحی و گسترش استفاه از پادکست‌ها، فراگیر شدن کاربرد فناورهای نوین در حوزه خبر، دستیابی گسترده به اطلاعات ملت‌ها و امکانات تحلیل و پردازش آنها، کاهش حجم فیزیکی اطلاعات، تبدیل هر فرد به منبع اطلاعاتی مجزا، تبدیل مدل‌های کسب و کار از سنتی به دیجیتال و تولید و انتشار محتوا در مقیاس بالا به‌عنوان مهم‌ترین تحولات در محتوای تولید­شده از سوی سازمان­‌های خبری به‌­ویژه از دیدگاه فناورانه در آینده محسوب می­‌شوند.
    کلید واژگان
    رسانه
    سازمان‌های خبری
    خبر
    کرونا
    پساکرونا
    آینده‌پژوهی

    شماره نشریه
    118
    تاریخ نشر
    2024-08-22
    1403-06-01
    ناشر
    سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
    Research and Polling Center of I.R.I.B
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، گروه ارتباطات، روزنامه‌نگاری و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیارگروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم‌ اجتماعی، گروه ارتباطات، روزنامه‌نگاری و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیارگروه مدیریت‌آموزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    استادیارگروه جامعه‌شناسی فرهنگی، پژوهشگاه علوم‌ انسانی و مطالعات اجتماعی، جهاد دانشگاهی، تهران، ایران

    شاپا
    2538-2977
    2538-2985
    URI
    https://dx.doi.org/10.22082/CR.2024.2028998.2695
    https://cr.iribresearch.ir/article_715464.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1149399

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب