مخاطبشناسی شبکه ماهوارهای امام رضا علیهالسلام با تمرکز بر زائران عربزبان غیرایرانی حرم مطهر رضوی
(ندگان)پدیدآور
مهربانی فر, حسینمؤذن, کاظم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ماهیت متنوع و متغیر مخاطبان متأثر از جغرافیای فرهنگی و همچنین تحولات حوزه رسانه، مخاطبشناسی را به ضرورتی جدی برای مالکان رسانهها و تولیدکنندگان محصولات رسانهای تبدیل کرده است؛ مسئلهای که در نسبت با رسانههای وابسته به اماکن زیارتی همچون حرم مطهر رضوی و مخاطب-زائر پیچیدگی و اهمیت بیشتری پیدا میکند. شبکه ماهوارهای امام رضا(ع) از جمله جدیدترین رسانههای آستان قدس رضوی است که در مدتی کوتاه راهاندازی شده و شناخت علائق و نیازهای مخاطب-زائران -به ویژه زائران عربزبان که بخش قابل توجهی از مخاطبان هدف این شبکه را تشکیل میدهند-نقش حیاتی در جهتگیری و کیفیت تولیدات آن دارد؛ در این پژوهش با بهرهگیری از روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه جامعه آماری زائران عربزبان غیرایرانی حاضر در حرم مطهر رضوی مورد مطالعه قرار گرفته است. یافتهها حکایت از آن دارد که از میان زائران عربزبان غیرایرانی در این مدت کوتاه، 22/6 درصد مخاطب این شبکه بودهاند. در خصوص نیازها و انتظارات از شبکه ماهوارهای امام رضا (ع) از میان قالبهای مختلف، «پخش سخنرانیهای مذهبی» و از حیث موضوع و محتوا، «پاسخ به شبهات مذهبی» بیشترین فراوانی را در میان نیازهای زائران عربزبان غیرایرانی داشته است. به طورکلی از مهمترین مشکلات شبکههای مذهبی به نبود تنوع در قالبها میتوان اشاره کرد که در خصوص شبکه ماهوارهای امام رضا (ع) هم شایان توجه است.
کلید واژگان
مخاطبشناسیزائران عربزبان غیرایرانی
حرم مطهر رضوی
شبکه ماهوارهای امام رضا علیهالسلام
آستان قدس رضوی
افکارسنجی
شماره نشریه
118تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایراندکترای علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
شاپا
2538-29772538-2985



