• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های ارتباطی
    • دوره 31, شماره 118
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های ارتباطی
    • دوره 31, شماره 118
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مخاطب‌شناسی شبکه ماهواره‌ای امام رضا علیه‌السلام با تمرکز بر زائران عرب‌زبان غیر‌ایرانی حرم مطهر رضوی

    (ندگان)پدیدآور
    مهربانی فر, حسینمؤذن, کاظم
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ماهیت متنوع و متغیر مخاطبان متأثر از جغرافیای فرهنگی و همچنین تحولات حوزه رسانه، مخاطب‌شناسی را به ضرورتی جدی برای مالکان رسانه‌ها و تولیدکنندگان محصولات رسانه‌ای تبدیل کرده است؛ مسئله‌ای که در نسبت با رسانه‌های وابسته به اماکن زیارتی همچون حرم مطهر رضوی و مخاطب-زائر پیچیدگی و اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شبکه ماهواره‌ای امام رضا(ع) از جمله جدیدترین رسانه‌های آستان قدس رضوی است که در مدتی کوتاه راه‌اندازی شده و شناخت علائق و نیازهای مخاطب-زائران -به ویژه زائران عرب‌زبان که بخش قابل توجهی از مخاطبان هدف این شبکه را تشکیل می‌دهند-نقش حیاتی در جهت‌گیری و کیفیت تولیدات آن دارد؛ در این پژوهش با بهره‌گیری از روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه جامعه آماری زائران عرب­‌زبان غیرایرانی حاضر در حرم مطهر رضوی مورد مطالعه قرار گرفته است. یافته‌ها حکایت از آن دارد که از میان زائران عرب‌زبان غیرایرانی در این مدت کوتاه، 22/6 درصد مخاطب این شبکه بوده‌اند. در خصوص نیازها و انتظارات از شبکه ماهواره‌ای امام رضا (ع) از میان قالب­‌های مختلف، «پخش سخنرانی­‌های مذهبی» و از حیث موضوع و محتوا، «پاسخ به شبهات مذهبی» بیشترین فراوانی را در میان نیازهای زائران عرب‌زبان غیر‌ایرانی داشته است. به طورکلی از مهم‌ترین مشکلات شبکه‌های مذهبی به نبود تنوع در قالب‌ها می‌توان اشاره کرد که در خصوص شبکه ماهواره‌ای امام رضا (ع) هم شایان توجه است.    
    کلید واژگان
    مخاطب‌شناسی
    زائران عرب‌زبان غیرایرانی
    حرم مطهر رضوی
    شبکه ماهواره‌ای امام رضا علیه‌السلام
    آستان قدس رضوی
    افکارسنجی

    شماره نشریه
    118
    تاریخ نشر
    2024-08-22
    1403-06-01
    ناشر
    سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
    Research and Polling Center of I.R.I.B
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران
    دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

    شاپا
    2538-2977
    2538-2985
    URI
    https://dx.doi.org/10.22082/CR.2024.2022205.2678
    https://cr.iribresearch.ir/article_714996.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1149398

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب