رتبهبندی ابزارهای روابط عمومی بر مبنای مدل AIDA در بخش تولیدی صنعت ورزش با روش AHP
(ندگان)پدیدآور
گودرزی, محموداسمعیلی, نرگسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
روابط عمومی یکی از مهمترین عوامل مؤثر در سرنوشت هر سازمان و از ارکان جدائی ناپذیر آن است. بوضوح میتوان دریافت که یکی از مهمترین و حساسترین وظایف روابط عمومیها در بعد برون سازمانی، برقراری ارتباطی صحیح و اندیشمندانه بر پایۀ عقل و خرد با رسانههای جمعی است. با توجه نقش بسیار حیاتی و مهم روابط عمومی در رساندن پیام سازمان به مخاطبان، هدف این مقاله رتبهبندی ابزارهای روابط عمومی و انتخاب مناسبترین آنها برای بخش تولیدی صنعت ورزش است، بدین منظور، نظرات30 مدیر بازاریابی شرکتهای تولیدکنندۀ محصولات ورزشی، از طریق پاسخگویی به پرسشنامه محققساخته بر مبنای مدل AIDA، جمعآوری شد. روایی(صوری، محتوایی) پرسشنامه توسط متخصصان تأیید و پایایی آنها به خاطر نرخ ناسازگاری پرسشنامهها که کمتر از1/0 بود، تأیید گردید. جهت تحلیل دادهها از روش AHPو نرمافزارExpert choice 11)) استفاده شد که نتایج نشان داد در سطح چهارم برگزاری سمینار و کنفرانس، از نظر ایجاد آگاهی، ایجاد علاقه و تمایل و سوق دادن مشتریان به خرید، بیشترین اهمیت را میان سایر ابزارهای روابط عمومی داشت. نتایج در سطح سوم برمبنای مدل AIDA نشان داد که از نظر ایجاد آگاهی، تبلیغات با ضریب اولویت(360/0) و روابط عمومی با ضریب اولویت(334/0)، از نظر ایجاد علاقه و تمایل، پیشبرد فروش با ضریب اولویت(359/0)، از نظر سوق دادن مشتریان به خرید، فروش شخصی با ضریب اولویت(440/0) اهمیت بیشتری داشتند.
کلید واژگان
آمیخته ترویجروابط عمومی
روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP)
مدل AIDA
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-07-231390-05-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه تهرانکارشناس ارشد دانشگاه تهران
شاپا
۲۳۴۵-۴۶۲۸۲۳۴۵-۴۶۳۶




