شناسایی عوامل موثر بر انتخاب راهبرد های رفتار جبرانی مصرف کننده در مواجهه با ناهمخوانی بین خود واقعی و خود ایده آل
(ندگان)پدیدآور
صمدزاده, الهامعبدالوند, مجمدعلینوع مدرک
Textعلمی _ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
درباره اینکه هریک از راهبردهای رفتار جبرانی مصرفکننده چه هنگامی رخ میدهند، پژوهشهای بسیار کمی انجام شده است. بنابراین، پژوهش حاضر با شناسایی عوامل موثر بر راهبردهایی که افراد در مواجهه با ناهمخوانی خودها انتخاب میکنند، به پرکردن خلاء تحقیقاتی مربوطه پرداخته است. پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی بوده و براساس روش نظریهپردازی داده بنیاد انجام شده است. برای گردآوری دادهها از مصاحبههای عمیق استفاده شد. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری با بهرهمندی از تکنیکهای هدفمند وگلوله برفی انجام شد که بر مبنای آن با 23 نفر از مراجعین کلینیکهای جراحی زیبایی در شهر تهران مصاحبه شد. تجزیه وتحلیل دادهها به روش اشتراس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. براساس نتایج حاصل از کدگذاری باز، محوری و گزینشی، طبقه ناهمخوانی خودها به عنوان طبقه محوری انتخاب شد چرا که به تکرار در دادهها ظاهر شد و همه مقولههای اصلی دیگر را میتوان به آن ربط داد، دو منشاء فردی (تصور از خود) و بین فردی (وضعیت فرد در مقایسه با دیگران) باعث ایجاد ناهمخوانی خودها میشوند، راهبردها تحت روندهای جهانی (مانند فناورانه شدن، زیبایی شناسانه شدن وغیره) استفاده میشوند، عوامل اجتماعی، فرهنگی، شخصی، روانشناختی و جمعیت شناختی به تعدیل راهبردها میپردازند، دو راهبرد حل مستقیم و خود تکمیلی نمادین در واکنش به ناهمخوانی خودها استفاده میشوند، راهبردهای رفتار جبرانی مصرفکننده میتوانند ناهمخوانی خودها را کاهش داده یا از بین ببرند.
کلید واژگان
راهبردهای رفتار جبرانی مصرف کنندهخود واقعی
خود ایده آل
ناهمخوانی خودها
تصویر بدن
شماره نشریه
70تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
معاونت فرهنگی _ دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سازمان مرکزیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهراناستادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران




