تأثیراستراتژیهای اکتشافی و پالایشی بر تصویر برند و تعهد مشتری به واسطهی عملکرد برند
(ندگان)پدیدآور
حسین نژاد, زهراناظمی, شمس الدینرحیم نیا, فریبرزنوع مدرک
Textعلمی _ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه برندسازی دیگر مانند گذشته محدود به کالا نمیشود؛ بلکه بخش آموزش عالی نیز بهدنبال بهرهمندی از برندسازی موفقیتآمیز است. از آنجاییکه دانشگاهها به اهمیت جذب دانشجویان و داشتن تصویر متمایز در بازار رقابتی پی بردهاند، لازمه دستیابی به تصویر برند متمایز، عملکرد مناسب دانشگاه است و از مقدمات دستیابی به عملکرد برتر، داشتن استراتژیها و برنامههای بلندمدت مناسب است. هدف پژوهش حاضر تأثیر استراتژیهای اکتشافی و پالایشی بر تصویر برند و تعهد از طریق نقش واسط عملکرد برند است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی در یکی از دانشگاههای معتبر شمال شرق کشور بوده که 370 نفر از آنها با روش نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه با تأیید روایی و پایایی آن استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون بارن و کنی استفاده شد که فرضیههای تحقیق با نرمافزار SPSS و آموس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که استراتژیهای اکتشافی و پالایشی بر عملکرد برند تأثیر معناداری دارد. همچنین تأثیر عملکرد برند بر تعهد و تصویر برند مثبت و معنادار بود. علاوه بر این نقش میانجیگری عملکرد برند بین استراتژیهای اکتشافی و پالایشی و تعهد مشتری و تصویر برند نیز مورد تأیید قرار گرفت.
کلید واژگان
استراتژی اکتشافیاستراتژی پالایشی
تصویر برند
تعهد مشتری
عملکرد برند
شماره نشریه
68تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
معاونت فرهنگی _ دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سازمان مرکزیسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهداستاد مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد
استاد مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد




