بررسی تأثیر استراتژیهای بازاریابی رابطهمند بر رضایتمندی مشتریان و وفاداری مشتریان بانک انصار
(ندگان)پدیدآور
وظیفه دوست, حسینبوداقی خواجه نوبر, حسینعبدلی, مریمنوع مدرک
Textعلمی _ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه شرکتهایی با عملکرد برتر در صنایع مختلف در حال حرکت به سمت حفظ مشتریان و جلب وفاداری آنها هستند، زیرا دریافتهاند جذب یک مشتری جدید بسیار پرهزینه است و برای حفظ جایگاه خود در فضای به شدت رقابتی امروزه نیازمند مشتریان وفادار میباشند. پس شناسایی عوامل اثرگذار بر وفاداری مشتریان بسیار مهم است. بنابراین پژوهش حاضر به بررسی تأثیر استراتژیهای بازاریابی رابطهمند بر رضایتمندی مشتریان و وفاداری مشتریان بانک انصار میپردازد. این مطالعه با استفاده از طرح پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی انجام شد. بدین منظور مشتریان بانک انصار در کلان شهر تبریز به عنوان جامعه آماری محسوب شده و با استفاده از پرسشنامه برای گردآوری دیدگاههای مشتریان استفاده شد. پایایی همه متغیر در دامنه قابل قبول قرار دارند. برای آزمون مدل از روش کمترین مربعات جزیی و نرمافزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد. نتایج نشان داد که واریانس تبیین شده رضایتمندی مشتریان توسط ابعاد استراتژیهای بازاریابی رابطهمند 94 درصد است و توسعه ارتباطات با ضریب مسیر 0.596 و مدیریت تعارض با ضریب مسیر 0/580 دارای بیشترین تأثیر از بین ابعاد استراتژیهای بازاریابی رابطهمند را دارد. بنابراین، سازمانها ملزم هستند تا فراتر از نیازهای اولیهی مشتریان رفته، انتظارات مشتریان را تامین و کانون توجه خود را از ارضای صرف مشتری به ایجاد وفاداری و اعتماد از طریق ایجاد ارتباطی بلند مدت، دو جانبه و سود آور برای هر دو طرف معطوف نمایند.
کلید واژگان
استراتژیهای بازاریابی رابطهمندرضایتمندی مشتریان
وفاداری مشتریان
شماره نشریه
66تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
معاونت فرهنگی _ دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سازمان مرکزیسازمان پدید آورنده
استاد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهراناستادیار مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی- بازاریابی، پردیس بینالمللی واحد تبریز




