شناسایی الگوی عوامل مرتبط با انتخاب استراتژی مدیریت دانش (مورد مطالعه: سه سازمان صنعتی)
(ندگان)پدیدآور
میرزایی, محسنجوانمرد, حبیب الهحری, محمدصادقنوع مدرک
Textعلمی _ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قبل از اجرای مدیریت دانش در سازمان، مهم ترین مسئله انتخاب استراتژی مناسب است که نبود آن سبب افزایش احتمال شکست برنامه های مدیریت دانش می شود. با وجود اهمیتی که انتخاب استراتژی مناسب بر اثربخشی مدیریت دانش دارد؛ پژوهش های کمی با در نظر گرفتن همۀ عوامل سازمانی تأثیرگذار بر این انتخاب انجام شده است. این تحقیق در پی شناسایی تمامی عوامل سازمانی مرتبط با انتخاب استراتژی مدیریت دانش در محیط سه سازمان صنعتی زیر مجموعۀ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شد. روش این تحقیق به لحاظ هدفکاربردی و از لحاظ شیوة گردآوری داده ها و اطلاعات تحقیقی توصیفی پیمایشی است که با ابزار پرسشنامه و به کمک 34 نفر از مدیران ارشد، مدیران و کارشناسان واحدهای مدیریت دانش سه سازمان صنعتی انجام شد. برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از نرم افزار ،SPSS.20، و از روش آماری کای دو استفاده شد. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین تمامی متغیرهای اصلی تحقیق (استراتژی سازمان، فرهنگ سازمانی، سبک رهبری، ساختار سازمانی، استراتژی منابع انسانی، و سطح بلوغ فناوری اطلاعات) باانتخاب استراتژی مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد و بین سه متغیر فرعی فرهنگ انطباق پذیر، سبک رهبری انزواگرا و استراتژی ثانویه منابع انسانی، با این انتخاب رابطه ای وجود ندارد. بنابر این، با حذف آنها از الگوی مفهومی تحقیق، الگوی عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی مدیریت دانش ارائه گردید.
کلید واژگان
استراتژی مدیریت دانشاستراتژی شخصی سازی
استراتژی مدون سازی
استراتژی پویا
شماره نشریه
65تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
معاونت فرهنگی _ دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سازمان مرکزیسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراکدانشیار مدیریت تولید، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
استادیار مدیریت تکنولوژی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
رابطه هماهنگی استراتژی سطح کسب و کار و استراتژی مالی با عملکرد سازمان
اعرابی, سید محمد؛ عابدی, رحیم (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba'i University, 2010-12-22)این تحقیق الگوی ترکیبی را جهت هماهنگی بین استراتژی سطح کسب و کار و استراتژی مالی و زیر سیستم های آن؛ شامل استراتژی سرمایه گذاری، استراتژی تامین مالی، استراتژی تقسیم سود و استراتژی سرمایه در گردش ارائه می دهد. الگوی ترکیبی ...
-
استراتژیهای مالی و بازده سهام شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران
اعرابی, سیدمحمد؛ رزمجوئی, محرم (انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society, 2012-02-20)براساس تعریف به جایگاه، استراتژی مالی بعدی از استراتژی شرکت است که ماهیت و جهت امور مالی سازمان را تعیین میکند. همچنین براساس تعریف به اجزاء، استراتژی مالی، شامل استراتژی تأمین مالی، استراتژی سرمایه در گردش، استراتژی ...
-
رابطه هماهنگی بین استراتژیهای مالی، سرمایهگذاری، تأمین مالی، تقسیم سود و سرمایة در گردش با عملکرد سازمانی: شرکت داروسازی اکسیر
عرابی, سید محمد ا؛ عابدی, رحیم (دانشگاه تربیت مدرس, 2012-02-01)این مقاله الگوی ترکیبی را برای هماهنگی بین استراتژی مالی و زیر سیستمهای آن، شامل استراتژی سرمایهگذاری، استراتژی تأمین مالی، استراتژی تقسیم سود و استراتژی سرمایة در گردش ارائه میدهد. بررسی تئوریهای مدیریت استراتژیک ...




