الگوی راهبردی تربیت نیروی انسانی متناسب با چابک و حرفهایسازی ناجا
(ندگان)پدیدآور
احمدی مقدم, اسماعیلسالاری, علی محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در محیط بسیار متغیر امروزه نیاز به ایجاد و توسعه سازمانهایی است که چابک و حرفهای بوده و حساسیت بالایی نسبت به تغییرات داشته باشند. برای چابک و حرفهایسازی سازمان، نیروی انسانی بایستی نقشهایی را ایفا نماید و برای این امر، لازم است از شایستگیهایی برخوردار باشد، بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارائه «الگوی راهبردی تربیت نیروی انسانی متناسب با چابک و حرفهایسازی ناجا» انجام گردید. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعهای و از نظر روش از نوع آمیخته میباشد. گردآوری دادهها کتابخآنهای و میدانی و حجم نمونه براساس جدول مورگان به تعداد 123 نفر میباشد. برای تعیین روایی و اعتبار ابزار، از ضریب لاوشه[1] و آلفای کرونباخ و برای آزمون الگو از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش، الگوی راهبردی تربیت نیروی انسانی متناسب با چابک و حرفهایسازی ناجا از 5 بعد و 32 مؤلفه به شرح زیر تشکیل میشود: 1- اصول و ارزشهای حاکم، شامل: خدامحوری، ولایتمداری، همکاری و هماهنگی، تفکر و عمل انقلابی وجهادی، مسئولیتپذیری وپاسخگویی، قانونمداری و انطباقبخشی، هوشمندی، روزآمدی و نوشوندگی و پویایی و انعطاف؛ 2- عوامل تأثیرگذار(ورودیها)، شامل: منابع انسانی، منابع فیزیکی، منابع مالی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، بستر فناوری اطلاعات، رویکرد تربیت و آموزش و مدیریت دانش؛ 3- فرایند تربیت نیروی انسانی شایستهمحور، شامل: نیازسنجی شایستگیمحور، طراحی، اجرا و ارزیابی؛ 4- عوامل محیطی تأثیرگذار، شامل: محیطهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، فناوری، قانونی و علمی-حرفهای؛ 5- دستاوردها(خروجیها)، شامل: نیروی انسانی متناسب با چابک و حرفهایسازی ناجا، نیرویانتظامی چابک و حرفهای، ارتقاء سرعت و دقت در مأموریتهای ناجا و ارتقاء نظم و امنیت جامعه.
کلید واژگان
الگوی راهبردیتربیت نیروی انسانی
چابکی
حرفهای سازی
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
پژوهشکده امنیت ملی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردیسازمان پدید آورنده
استاد راهنماناجا- قرارگاه باقرالعلوم(ع)




