مطالعه بازنمایی ادراک استعاری از مفهوم "دانش" دانشجو_معلمان: مطالعه موردی پردیسهای شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
ناهید, فاطمهتلخابی, محمودبرخورداری, رمضان
نوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف این مطالعه تحلیل درک دانشجو_معلمان از مفهوم "دانش" توسط بررسی استعاره است. مشارکتکنندگان دانشجو_معلمان رشتههای مختلف و دارای شرط: گذراندن دوره کارورزی، بودند.
روش کار: روش کیفی پدیدارشناسی است؛ ابتدا اجرای مصاحبههای پایلوت انجام شد، سپس بر اساس آن مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام گرفت و در آخر طبقات استعاری از صداهای ذخیره شده، استخراج شدند. همچنین محتوای مصاحبهها توسط اساتید مجرب در پژوهشهای کیفی و پدیدارشناسی مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: از طریق تحلیل دادهها 339 استعاره از متن مصاحبهها و در مجموع نگاشتهای استخراج شده در دو طبقه: الف) بازنماییهای استعاری سه سطح در حوزه مبدأ (زنجیره بزرگ هستی و زنجیره بزرگ گسترده) و (رویدادها)، ب) بازنماییهای استعاری در سه نقش (هستیشناسانه، جهت و ساختاری) استخراج شدند که به ترتیب بیشترین بسامد آن طبقات عبارتاند از: ابزار، شیء، غذا، حرکت، مسیر، زمان، مکان، ماده، گیاه، ساختمان، سلامتی، انسان، بالا، روشنایی و نیرو. در این میان حوزههای مبدأ "به دست آوردن"، "کسب کردن" و "رسیدن" بیشترین کاربرد را داشتند.
نتیجهگیری: تحلیل دادهها نظریه استعاره مفهومی Lakoff و Johnson(1980) را حمایت میکند و استعارههای کاربردی دانشجو_معلمان در چهار طبقه: الف) دانش درون ذهن فرد فعال قرار دارد، ب) دانش بیرون از ذهن فرد قرار دارد (یادگیرنده منفعل)، ج) دانش بیرون از ذهن فرد قرار دارد (یادگیرنده فعال) و د) دانش از درون به بیرون در ارتباط است، به تفسیر درآمد. به علاوه ادراک استعاری آنها بر اساس استعاره غالب دیدگاه غالب آموزشگرایی را نشان داد.
کلید واژگان
استعاره مفهومیمفهوم دانش
پدیدارشناسی
دانشجومعلم
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-08-011403-05-11
ناشر
سیدعلی نقی خرازیسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایراندانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
دانشیار، گروه فلسفه تربیت، دانشکده روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی، تهران، ایران



