تاثیر اجرای آموزش اثربخش در ارتقا توانمندی جامعه محوری کارکنان پلیس : مطالعه موردی کارکنان کلانتری بندرعباس
(ندگان)پدیدآور
باقری, مهدینامی, کلثومکوکبی دلاور, بابکرحمانی, محمد حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پلیس جامعه محور، الگوی جدید پلیسی است که در آن امنیت با مشارکت مردم صورت می پذیرد . اهدف اصلی آن ، کاهش جرم و ارتقای احساس امنیت در جامعه است. در این تحقیق ابتدا به دوره های مختلف پلیسی و نحوه اجرای رویکرد پلیس جامعه محور در ایران و تجربه پیاده سازی این رویکرد در دیگر کشورها مورد بررسی قرار می گیرد و رابطه اجرای آموزش اثر بخش در ناجا در ارتقا مولفه ها و شاخص های رویکرد جامعه محوری پلیس ( رضایت مندی ، اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی) با هدف اول نیروی انتظامی که همانا برقراری نظم امنیت در جامعه و پیشبرد ماموریت ها و وظایف پلیس خدمت گذار است. نتایج تحقیق حاکی است که بین اجرای آموزش کارکنان و رضایت مندی از پلیس ، اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی با احساس امنیت رابطه معنادار مثبتی وجود دارد و افزایش سطح هر کدام از مولفه های فوق منجر به افزایش احساس امنیت در شهروندان بندرعباسی خواهد شد.
در این تحقیق سعی شده تا نظرات بر اساس پرسشنامه تنظیم شده توسط محقق که از نظر روایی مورد تایید استاد راهنما وجمعی دیگر از متخصصان قرار گرفته است جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار spss نتایج را تجزیه وتحلیل که نتایج بیانگر این مطلب است که: بر اساس نتایج بدست آمده حاصل از تحلیل آماری داده ها از طریق تحلیل ضریب همبستگی پیرسون . اسپیرمن ، آزمون T و تحلیل رگرسیونی در مورد فرضیات تحقیق نتایج ذیل حاصل گردید:
نتایج نشان دهنده آن است که در اثر اجرای آموزش و جامعه محوری پلیس و جنسیت و تاهل و تحصیلات ورضایتمندی از پلیس و پاسخگویی پلیس و احترام پلیس و کارائی و صداقت پلیس و سرعت عمل پلیس و خدمات پلیسی و اعتماد اجتماعی به پلیس و افزایش احساس رضایتمندی همبستگی مثبتی وجود دارد.
کلید واژگان
پلیسجامعه محور
احساس امنیت
شهروندان بندرعباس
اعتماد اجتماعی
رضایت اجتماعی
مشارکت اجتماعی
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
فرماندهی انتظامی استان هرمزگان- دفتر تحقیقات کاربردیسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباساستادیار دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزش دانشگاه آزاد بندرعباس
دانشجوی دکتری جغرافیا و مدیریت برنامه ریزی شهری




