کشف عوامل مؤثر بر رفتارخادمانه کارگزاران سازمان حج و زیارت
(ندگان)پدیدآور
امینی, علیرضامرتضوی, سعیدرحیمنیا, فریبرزناظمی, شمسالدیننوع مدرک
Textمقاله علمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رفتار خادمانه کارکنان در سازمانهای مذهبی با محوریت زائر شکل میگیرد.رفتار خادمانه در واقع بر فلسفه خدمترسانی به زائرین استوار است و خادمان، کسانی هستند که خدمترسانی به زائرین و بر آوردن نیازهای آنها را در اولویت نخست قرار میدهند. چنین اهتمامی نسبت به خدمتگزاری تحت تأثیر عواملی خواهد بود که برای شناسایی و کشف آن،پژوهش حاضر بهطور کیفی با تمرکز بر مورد مطالعه کارگزاران سازمان حج و زیارت در اماکن متبرکه مکه و مدینه با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی انجام شده است. بهمنظور دستیابی به دادهها از نمونهگیری هدفمند بر اساس معیارهای نظامنامه ارزیابی عملکرد کارگزاران خادم سازمان حج و زیارت با 18 نفر از خادمان برتر تا اشباع نظری مصاحبههای نیمهساختاریافته صورتگرفت. متن مصاحبههای انجامشده در قالب واحدهای فکر کدگذاری، مقولهبندی و در نهایت در طبقات مضامین چهارگانه طبقهبندی شدند و بهمنظور اعتباریابی آن از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده گردید. یافتههای تحقیق عوامل مؤثر بر رفتار خادمانه خادمان را در قالب 4 عامل احساسی، شناختی، زمینه شخصی (سرشتی، محیط ساخته) و زمینه مرتبط با نقش تبیین میکند.
کلید واژگان
رفتار خادمانهعوامل مؤثر بر رفتار خادمانه
نظریه خادمیّت
سازمان حج و زیارت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت رفتاری، دانشگاه فردوسی مشهد، نویسنده مسئولاستاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد
استاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد
استاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2383-08912645-3827




