درآمدی بر مفهوم و روش سیاستگذاری فرهنگی درسهایی برای سیاستگذاران
(ندگان)پدیدآور
همایون, محمدهادیجعفری هفتخوانی, نادرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مسؤولیتهای اساسی مدیریت فرهنگی در سطح ملی، پیشبرد توسعه فرهنگی است. مدیریتهای فرهنگی در مسیر دستیابی به اهداف توسعه فرهنگی ناگزیر به استفاده از روشها، تکنیکها و ابزارهایی هستند که سیاستگذاری فرهنگی، در اولویتِ نخست و از مهمترینِ آنهاست. این مقاله با هدف تبیین حوزه مفهومی سیاستگذاری فرهنگی و معرفی زمینههای کاربردی آن، در سه بخش تنظیم شده است. بخش نخست به سیاستگذاری فرهنگی، کلیات و مفاهیم بنیادین آن میپردازد و افزون بر مرور زمینههای نظری شکلگیری مفهوم سیاست فرهنگی، راهبردهای اصلی و سطوح آن و امکانات و محدودیتهای سیاستگذاری فرهنگی، هدف عام سیاستگذاری فرهنگی و انواع آن را طرح نموده و مدل برنامهریزی راهبردی سیاستگذاری فرهنگی را مورد اشاره قرار میدهد. بخش دوم، سیاستگذاری فرهنگی در کشورهای جهان را با مروری بر برخی نمونهها تبیین مینماید و محورهای طرحریزی یک سیاست فرهنگی فراگیر و هویتخواه در کشورهای دارای تنوع فرهنگی را برمیشمرد. بخش سوم، نهادهای بینالمللی و منطقهایِ فعال در سیاستگذاری فرهنگی ازجمله یونسکو، شبکه بینالمللی سیاست فرهنگی و آیسسکو را برمیشمرد و تجربیات این نهادها را در حوزه مورد بحث، مطرح میکند.
کلید واژگان
فرهنگسیاستگذاری
برنامهریزی
سیاست فرهنگی
یونسکو
ایران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2008-09-221387-07-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، مربی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)
شاپا
2383-08912645-3827




