الگوی اندازهگیری سرمایۀ فکری در سازمانهای ایرانی
(ندگان)پدیدآور
علوی, سیدعلیقرشی, سیدروحاللهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله به دنبال ارائه الگویی برای گزارشدهی سرمایه فکری متناسب با شرکتهای ایرانی است. روش تحلیل محتوا- روش تحقیق این مقاله- توانسته است شاخصهای مذکور در گزارش فعالیت هیئت مدیره 30 شرکت بورس اوراق بهادار تهران را استخراج کند و بهصورت الگویی ارائه کند. سپس، با استفاده از پرسشنامه، این الگو مورد تأیید نخبگان قرار گرفت. پس از بررسی الگوهای گزارشدهی سرمایه فکری کشورهای دیگر، مشخص شد که آنها با استفاده از 254 شاخص، سرمایه فکری خود را بررسی میکنند، اما شرکتهای ایرانی از 89 شاخص برای گزارش سرمایه فکری خود استفاده میکنند. کلیه شرکتهای ایرانی- اعم از دولتی و غیردولتی- میتوانند از الگوی ارائهشده در این تحقیق برای گزارش سرمایه فکری خود استفاده کنند. این گزارش نه تنها با استقبال سهامداران مواجه میشود بلکه مدیران را در شناسایی و ارتقای سرمایههای فکری سازمان یاری میرساند. استخراج شاخص با استفاده از روش تحلیل محتوا و الگوی ارائهشده در این تحقیق، برای اولینبار در ایران انجام شده است.
کلید واژگان
سرمایۀ فکریسرمایۀ انسانی
سرمایۀ ساختاری
سرمایۀ رابطهای
سهامداران
بورس اوراق بهادار
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2007-09-231386-07-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه الزهرا (س)دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهران، پردیس قم
شاپا
2383-08912645-3827




