• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نیازهای آموزشی دانشجویان در زمینه مهارت‌های بالینی قبل از ورود به دوره بالینی و اثربخشی برگزاری دوره مقدماتی آموزش مهارت‌های بالینی

    (ندگان)پدیدآور
    دادگسترنیا, محمدوفامهر, وجیهه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: در دهه‌های اخیر، آموزش پزشکی رویکرد جدیدی به آموزش مقدماتی مهارت‌های بالینی و تجارب بالینی زودهنگام داشته است. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی دانشجویان قبل از ورود به دوره بالینی و اثربخشی برگزاری دوره مقدماتی آموزش مهارت‌های بالینی طراحی گردید. روش‌ها: این مطالعه مداخله‌ای به صورت یک گروهی پیش‌آزمون-پس‌آزمون بود که بر روی تمامی دانشجویانی(180نفر) که دوره‌ی مقدمات پزشکی بالینی را در سال ۱۳۹۰ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به پایان رسانده بودند انجام شد. مطالعه در دو فاز انجام گرفت: الف) فاز نیاز سنجی که با استفاده از جستجوی وسیع متون، تهیه و تکمیل پرسشنامه توسط دانشجویان انجام شد. ب) فاز طراحی، اجرا و ارزشیابی، پس از مشخص شدن لیست مهارت‌های مورد نیاز، کارگاه‌های مهارت آموزی بر اساس نیازهای تعیین شده طراحی و اجرا شد. به منظور بررسی تأثیر کارگاه‌ها یک آزمون چندگزینه‌ای به صورت قبل و بعد از هر کارگاه برگزار گردید. همچنین با استفاده از پرسشنامه خودارزیابی محقق ساخته، میزان راحتی گزارش شده دانشجویان در برخورد با شرایط نیازمند به انجام مهارت‌های بالینی موردنظر، قبل و پس از شرکت در کارگاه‌ها، بررسی گردید. نتایج با استفاده از آزمون T و MC nemar تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نیازسنجی نشان داد که بیش‌ترین ضرورت از نظر دانشجویان سال سوم، آشنایی با پاراکلینیک‌های شایع، برخورد اولیه با اورژانس‌های مهم، مهارت‌های احیا و Imaging است. در تمامی کارگاه‌ها به تفکیک، میانگین نمره دانشجویان در آزمون چندگزینه ای در پس‌آزمون به طور معناداری بالاتر از پیش‌آزمون بود. همچنین در خودارزیابی احساس راحتی، در همه گویه‌های مرتبط با مهارت‌های آموزش داده شده، به تفکیک هر کارگاه، افزایش در آمادگی گزارش شده دانشجویان وجود داشت که در ۱۵ مورد اختلاف‌ها معنادار (05/0p
    کلید واژگان
    مهارت‌های بالینی
    مواجهه بالینی مقدماتی
    نیازهای آموزشی
    دوره‌ی مقدمات پزشکی بالینی
    دانشجویان پزشکی
    يادگيري الكترونيكي

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2014-04-01
    1393-01-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    سازمان پدید آورنده
    قطب علمی آموزش و یادگیری مهارت‌های بالینی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
    دوره مقدمات پزشکی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

    شاپا
    1608-9359
    8892-1735
    URI
    http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5836-other.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1142507

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • کارایی بالینی مقیاس های اعتباری و بالینی پرسش نامه ی شخصیتی چندوجهی ‎مینه سوتا نوجوانی ‏‏(‏MMPI-A‏):‏‎ ‎مقایسه ی نیم رخ روانی در گروه بالینی با هنجار و تعیین نمره ی برش ‏ 

      حبیبی, مجتبی؛ غرایی, بنفشه؛ عاشوری, احمد (دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2013-12-22)
      مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی نیم‌رخ گروه‌های هنجار و بالینی در مقیاس‌های اعتباری و بالینی پرسش‌نامه‌ی شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا-نوجوانی (MMPI-A)، فرم حوادث ناگوار زندگی و تعیین نمره‌ی برش برای نوجوانان ایرانی انجام شده ...

    • بررسی قدرت پیشگویی‌کنندگی عوامل تنش‌زای محیط بالینی، رفتارهای غیر مدنی در محیط بالینی و تعلق پذیری به محیط بالینی بر رضایت از رشته تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی 

      محمدپور, فاطمه؛ حاجی اسماعیل لو, مریم؛ شهری فر, مریم (دانشگاه علوم پزشکی ارومیه, 2024-12-01)
      پیش‌زمینه و هدف: رضایت دانشجویان از رشته تحصیلی یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل آموزشی در سطح جهانی مطرح است که می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد، و عوامل مرتبط با محیط آموزش بالینی ازجمله این عوامل هستند. مطالعه ...

    • ارتباط وضعیت آموزش بالینی با انگیزش تحصیلی دانشجویان مرحله بالینی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد 

      فلاح, هاشم؛ ارشاد سرابی, رقیه؛ سلاجقه, مهلا؛ بصیری مقدم, مهدی؛ حجی پور, مریم (دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد, 2024-09-01)
      مقدمه: انگیزش در تحصیل و یادگیری از چالش­های اساسی در آموزش بالینی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی دانشجویان مرحله بالینی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام گرفت. روش­ها: این ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب