نظام ارتباطی و هنجاری اجتماع علمی در علوم انسانی ایران
(ندگان)پدیدآور
امیدی, مهدیقاراخانی, معصومه
نوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله شناسایی فضای اجتماع علمی در علوم انسانی ایران است. یافتههای پژوهش، با کاربست رویکرد کیفی، بر پایة دو رکن اصلی معرفِ اجتماع علمی، یعنی نظام ارتباطی و نظام هنجاری افراز شده است. مفاهیمی از جمله «نامنسجم و ناپایدار»، «ضعف کنشگران»، «غلبه میدان سیاست بر میدان علم» و «رابطه ویژه قدرت - مشروعیت» برای توصیف نظام ارتباطی اجتماع علمی و مفاهیم «نقد پذیری اندک»، «جامعهپذیری ناقص»، «تخصیص نامتناسب منابع» و «مسئولیت گریزی از نقشهای حرفهای» نیز برای توصیف نظام هنجاری اجتماع علمی در علوم انسانی ایران احصا شدهاند. خصلتهایی که در ترکیب یا تعامل با یکدیگر ظرفیت اجتماع علمی در علوم انسانی ایران را هم در توسعة دانش روزآمد و کاربردی و هم در تأثیرگذاری بر جامعه به محاق برده است.
کلید واژگان
اجتماع علمینظام ارتباطی
نظام هنجاری
ارتباطات علمی و هنجارهای علم
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطباییاستادیار جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2383-04682383-0476



