واکاوی فهم گردشگری و زمینههای فرهنگی و اجتماعی شکلگیری آن
(ندگان)پدیدآور
نوربخش, یونسفرهادی, احساننوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گردشگری به مثابه پدیده ای «معنا ساز»، بر اساس درک و فهم کنشگران از آن، ذیل زمینه مندی فرهنگی- اجتماعی در هر جامعه ساخت می یابد. نویسندگان با استفاده از روششناسی کیفی مصاحبههای باز و نیمه ساختاریافته صورت دادند تا چگونگی فهم و درک از پدیده گردشگری را در بین ایشان دریابند. نتایج نشان میدهد گردشگری امری هویتبخش (وجه ممیزه فرد مدرن و سنتی)، در اندیشه و کنش انسان امروز است که در بستر نظام مدرنیته شامل تعطیلات سازی، سبک زندگی مبتنی بر جدایی کار و اوقات فراغت، صنعت گردشگری و رسانههای مروج آن میسر می شود. بنیادیترین معنا یا جوهرهی هستی شناختی گردشگری با گریز ازخودبیگانگی محصول زندگی کاری و روزمره شهری مترادف است. در کنار معنای اصلی یادشده، معانی از قبیل مقاومتی نرم در شکل نفی، شورش و تهاجم علیه روزمرگی زیست شهری، تلاش برای جستجوی اصالت همراه با کشف فضاهای جدید و بکر طبیعی و واقعیتی هزینهبر و کالایی شده قابلشناسایی است؛ که این معانی متاثر از رویکرد های تحلیلی جامعه شناختی در سطوح سه گانه خرد، میانی و کلان در قالب یک مدل نظری ارائه شده است.
کلید واژگان
معنای گردشگریمدرنیته
تعطیلات
اصالت
ازخودبیگانگی
کالایی شدن
زندگی روزمره
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشیار رشته جامعه شناسی دانشگاه تهراندکترای تخصصی جامعه شناسی، دانشگاه تهران
شاپا
2383-04682383-0476




