• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه‌پژوهی فرهنگی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه‌پژوهی فرهنگی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی جامعه شناختی پیامدهای نیم زبانگی

    (ندگان)پدیدآور
    محمدی, مرضیهموسوی خامنه, مرضیهمنادی, مرتضی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    335.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در کشورهایی مانند ایران که با وجود تنوع زبانی گسترده، زبان آموزشی واحدی دنبال می‌شود امکان ظهور و بروز نیم­زبانگی و ایجاد کد زبانی ‌ِمحدود وجود دارد. در این حالت فرد در هیچ یک از زبان‌های مادری و آموزشی به تسلط کافی نمی‌رسد و ارتباط و تعاملات او تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از این رو پژوهش حاضر به «بررسی جامعه شناختی پیامدهای نیم زبانگی» پرداخته است. روش تحقیق مورد استفاده کیفی است. جامعه پژوهشی شامل 18دانش‌آموز لر زبان و 6 دانش‌آموز فارسی‌ زبان پایه پنجم ابتدایی می­باشد که در سال ‌تحصیلی‌1395-1394در مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر مشغول تحصیل بودند. اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه‌­ساخت‌یافته گردآوری و پس از پیاده‌سازی، تحلیل مضمونی شد. بر اساس یافته‌ها از 18دانش‌آموز لر زبان، 16 نفر نیم‌زبانه(دارای کد زبانی‌محدود) هستند.2 نفر(دارای مادران تحصیل‌کرده و شاغل) به همراه تمامی دانش‌آموزان فارسی‌ زبان دارای کد زبانی‌گسترده هستند. میزان فعالیت‌های اجتماعی-آموزشی و سرمایه فرهنگی دانش‌آموزان نیم‌زبانه نسبت به دانش‌آموزان کد ‌گسترده پایین‌تر است."بازتولید فرهنگی"،"پنهان کردن هویت" و"آرزوی تحصیل در مدرسه لری" از مهمترین مضامین تحقیق است.
    کلید واژگان
    نیم زبانگی
    زبان مادری
    تعاملات اجتماعی-آموزشی
    دانش‌آموز لر زبان
    وضعیت زبانی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
    IHCS
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دوره دکترای مددکاری اجتماعی،دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشیار و عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی،دانشگاه الزهرا
    دانشیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی تربیتی،دانشگاه الزهرا

    شاپا
    2383-0468
    2383-0476
    URI
    http://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4201.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/114062

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب