مطالعه تطبیقی تحولات تابلوها و علائم و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در ایران و سایر کشورها(ترکیه ،مالزی و استرالیا)
(ندگان)پدیدآور
سلیمی کوچی, محمدباقررئیسی دهکردی, عبدالرسولنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
رشد شهرنشینی و افزایش تعداد وسایل نقلیه در بسیاری از کشورهای درحال توسعه مانند ایران، منجر به افزایش تعداد تصادفات رانندگی در شبکه راه ها گردیده است. و سالیانه شاهد آمار تکان دهنده ای از آسیب دیده گان سوانح رانندگی هستیم به این دلیل ضرورت دارد از طریق روش کتابخانه ای و مراجعه به مکتوبات مستند و همچنین مقایسه تطبیقی موارد علمی و آیین نامه ای موجود در کشورمان با کشورهای منتخب استرالیا ،ترکیه و مالزی مطالعه ای صورت پذیرد و نهایتا بتوانیم برای کاربران ترافیک و کارشناسان راهور ، بهترین و مناسب ترین نتایج را مشخص و ارائه طریق نماییم.
چارچوب اصلی قوانین در بسیاری از کشورها شبیه هم است و اختلافات بیشتر در جزئیات و نحوه برخورد با جرایم است. در میان کشور های مورد مطالعه ، استرالیا تصادفات و تلفات جاده ای درحد قابل قبولی را دارد.که میتوان دلیل آنرا وجود سطح استانداردهای بین المللی در حمل و نقل گسترده شهری و قیمت مناسب آن در بهره گیری از خدمات ایمنی دانست. با توجه به این مطلب که در استرالیا حمل و نقل جاده ای اصلی ترین راه جابجایی افراد در سطح کشور است.بنا براین نتایج کاربردی زیر پیشنهاد میگردد:
1)لباس موتور سواران و دوچرخه سواران به نوارهای شبرنگ مجهز و داری نوارهای مناسب دید در شب گردند
2)ایجاد جزایر ایمن در مدخل تقاطع های درجه دو شهری تا عابرین در محل تغییر جهت حرکت خودروها محلی امن داشته باشند.
است، و در نهایت از لحاظ توزیع مکانی شهر بندرعباس (61%)، قشم(15%) و میناب(12%)از متوفیان عابرین پیاده را به خود اختصاص داده اند.
کلید واژگان
تصادفات عابر پیادهجنسیت
نقش متوفیان در چرخه ترافیک
توزیع مکانی
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01




