• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه‌پژوهی فرهنگی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه‌پژوهی فرهنگی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطۀ جهت‏گیری‌های هدفی با هوش معنوی و مسئولیت‌پذیری بین دانش‏آموزان دختر سال اول دورة دوم متوسطۀ شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    صلیبی, ژاسنتمحمدی, بهنوش
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    282.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جهت‏گیری‏های هدفی با مسئولیّت‏پذیری  و هوش معنوی در بین دانش‏آموزان دختر سال اول دوره دوم دبیرستانهای شهر تهران بود. بدین منظور96 نفر از دانش‏آموز از سه دبیرستان دولتی به صورت تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و سه پرسشنامه هوش معنوی (ناصری،1387)، مسئولیّت‏پذیری  خانه و مدرسه (کردلو،1389) و جهت‏گیری هدف (الیوت و مک گریگور،2001) که به طور همزمان تکمیل کردند، داده های خام جمع آوری شد و پس از نمره گذاری پرسشنامه ها، یافته ها نشان داد که جهت گیریهای هدفی تنها با مؤلفه‏های احساس تعلق و تعهد درونی متغیرمسئولیّت‏پذیری رابطه معنی‏دار دارند و با مؤلفه‏های احساس امنیت عزت نفس تعهد بیرونی متغیر مسئولیّت‏پذیری  رابطه معنی‏دار نبود. نتایج حاکی از آن بود که دانش‏آموزانی که دارای جهت‏گیری تسلط(گرایشی یا اجتنابی) بودند احساس تعلق و تعهد درونی بیشتری در مسئولیّت‏پذیری در مقایسه با دیگر دانش‏آموزان با جهت‏گیری‏های هدف دیگر بود.همچنین یافته ها نشان داد بین میانگین‏های هوش معنوی دانش‏آموزانی که جهت‏گیری هدف غالب آنها "تسلط گرایشی" است با دانش‏آموزانی که دارای جهت‏گیری "عملکرد گرایشی" هستند، تفاوت معنی‏داری وجود دارد، به طوری که میانگین نمرات هوش معنوی آزمودنی های "تسلط گرایشی" بالاتر از دانش‏آموزان "عملکرد گرایشی" است. همچنین دانش‏آموزان تسلط اجتنابی، نسبت به دانش‏آموزان دارای عملکرد گرایشی و عملکرد اجتنابی، از میانگین هوش معنوی بالاتری برخوردارند. تفاوت بین بقیه گروه ها معنی‏دار نبود. (95/0) P=
    کلید واژگان
    جهت‏ گیری هدف
    مسئولیّت‏پذیری
    هوش معنوی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
    IHCS
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

    شاپا
    2383-0468
    2383-0476
    URI
    http://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2240.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/113984

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب