بررسی رابطۀ جهتگیریهای هدفی با هوش معنوی و مسئولیتپذیری بین دانشآموزان دختر سال اول دورة دوم متوسطۀ شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
صلیبی, ژاسنتمحمدی, بهنوشنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جهتگیریهای هدفی با مسئولیّتپذیری و هوش معنوی در بین دانشآموزان دختر سال اول دوره دوم دبیرستانهای شهر تهران بود. بدین منظور96 نفر از دانشآموز از سه دبیرستان دولتی به صورت تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و سه پرسشنامه هوش معنوی (ناصری،1387)، مسئولیّتپذیری خانه و مدرسه (کردلو،1389) و جهتگیری هدف (الیوت و مک گریگور،2001) که به طور همزمان تکمیل کردند، داده های خام جمع آوری شد و پس از نمره گذاری پرسشنامه ها، یافته ها نشان داد که جهت گیریهای هدفی تنها با مؤلفههای احساس تعلق و تعهد درونی متغیرمسئولیّتپذیری رابطه معنیدار دارند و با مؤلفههای احساس امنیت عزت نفس تعهد بیرونی متغیر مسئولیّتپذیری رابطه معنیدار نبود. نتایج حاکی از آن بود که دانشآموزانی که دارای جهتگیری تسلط(گرایشی یا اجتنابی) بودند احساس تعلق و تعهد درونی بیشتری در مسئولیّتپذیری در مقایسه با دیگر دانشآموزان با جهتگیریهای هدف دیگر بود.همچنین یافته ها نشان داد بین میانگینهای هوش معنوی دانشآموزانی که جهتگیری هدف غالب آنها "تسلط گرایشی" است با دانشآموزانی که دارای جهتگیری "عملکرد گرایشی" هستند، تفاوت معنیداری وجود دارد، به طوری که میانگین نمرات هوش معنوی آزمودنی های "تسلط گرایشی" بالاتر از دانشآموزان "عملکرد گرایشی" است. همچنین دانشآموزان تسلط اجتنابی، نسبت به دانشآموزان دارای عملکرد گرایشی و عملکرد اجتنابی، از میانگین هوش معنوی بالاتری برخوردارند. تفاوت بین بقیه گروه ها معنیدار نبود. (95/0) P=
کلید واژگان
جهت گیری هدفمسئولیّتپذیری
هوش معنوی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشیار پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیکارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
شاپا
2383-04682383-0476




