عوامل مرتبط با مدگرایی در بین جوانان شهر یزد
(ندگان)پدیدآور
افراسیابی, حسینسیار خلج, حامدشکوهی فر, کاوهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در جوامع امروزی، مد نقش یک رسانه را دارد و در میان برخی از مردم به ویژه جوانان، به ابزاری برای انتقال پیام خود به جامعه تبدیل شده است. هدف این تحقیق، بررسی عوامل مرتبط با مدگرایی جوانان بوده است. روش پژوهش از نوع پیمایش و جامعهی آماری این تحقیق جوانان شهر یزد بوده است. تعداد نمونه 358 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران بهدست آمد و نمونه با شیوه خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. تکینک گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساخته است که از نظر روایی و پایایی مورد ارزیابی قرار گرفت. براساس یافتههای این پژوهش، بین متغیرهای استفاده از رسانههای جمعی، منزلتجویی، مصرفگرایی، جهتگیری اخلاقی فراغتمدارانه، مقایسه اجتماعی، همنوایی اجتماعی و مدگرایی، رابطهی معنادار وجود دارد. همچنین بین افراد مجرد و متأهل در مدگرایی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که با توجه به ضریب تعیین تعدیلشده در معادله رگرسیون 26 درصد از واریانس متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین میشود. مصرفگرایی قوی ترین رابطه را با مدگرایی نشان داد.
کلید واژگان
مدگراییجوانان
مقایسه اجتماعی
مصرفگرایی
منزلتجویی
رسانه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه یزدکارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه یزد
کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه یزد
شاپا
2383-04682383-0476




