برآورد تاثیر علّی در علوم اجتماعی با استفاده از روش همتا سازی
(ندگان)پدیدآور
مصطفوی, سید فرخنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در چند دهه گذشته تحلیل علی برمبنای رهیافت خلاف واقعیت در علوم اجتماعی گسترش قابل ملاحظه ای یافته است. این دانش امکان برآورد تاثیر علّی و نیز ارزیابی سیاستها و پروژه های اجتماعی را فراهم میسازد. مقاله به ارایه یکی از روشهای برآورد تاثیر علّی، روش همتا سازی، میپردازد. ابتدا چارچوب نظری تحلیل علی برمبنای رهیافت خلاف واقعیت ارایه میشود. سپس، با استفاده از روش همتا سازی فاصله ای با نمرات گرایش، تاثیر سواد مادر بر مرگ و میر کودکان در ایران برآورد میشود. داده های بکار رفته از بررسی جمعیتی و بهداشتی ایران است. نتایج نشان میدهد که برای موارد همتا شده، سواد مادران باعث کاهش مرگ و میر کودکان به اندازه 18 مرگ در هزار تولد زنده میشود. مقاله همچنین محدودیتهای کاربرد روش را در مطالعات مشاهده ای ارایه میکند.
کلید واژگان
برآورد تاثیر علّیهمتا سازی فاصله ای
نمرات گرایش
مرگ و میر کودکان
سواد مادر
خلاف واقعیت
میانگین تاثیر علّی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی/موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزیشاپا
2383-04682383-0476




