| dc.contributor.author | علیوردینیا, اکبر | fa_IR |
| dc.contributor.author | ستاره, سیمین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T21:35:56Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T21:35:56Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T21:35:56Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T21:35:56Z | |
| dc.date.issued | 2014-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-08-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | علیوردینیا, اکبر, ستاره, سیمین. (1392). بررسی نقش خانواده، مدرسه، و گروه همالان در بزهکاری دانشآموزان. جامعهپژوهی فرهنگی, 4(4), 79-103. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-0468 | |
| dc.identifier.issn | 2383-0476 | |
| dc.identifier.uri | http://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_1215.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/113929 | |
| dc.description.abstract | هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش خانواده، مدرسه، و همالان در بزهکاری دانشآموزان شهر مشهد بوده است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعة آماری تحقیق حاضر شامل دانشآموزان دبیرستانی سال سوم دبیرستانهای ناحیة 5 شهر مشهد در سال تحصیلی 139۱ -139۲ بوده است که درمجموع 400 نفر از آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شدهاند. چهارچوب نظری تحقیق نیز مبتنیبر سه نظریة پیوند اجتماعی، یادگیری اجتماعی، و برچسبزنی است. بر اساس یافتههای پژوهش، متغیر باور در میان دانشآموزان پسر بیشترین قدرت تبیینکنندگی بزهکاری را داشته است. در صورتی که در میان دانشآموزان دختر، پیوند افتراقی بیشترین قدرت تبیینکنندگی بزهکاری را داراست. این یافتهها همچنین نشان میدهد که متغیر باور مهمترین متغیری است که به طور معناداری قادر به تبیین و پیشبینی تغییرات بعد تخریب اموال، سرقت، تخلفات منزلتی، و مصرف مواد است. در مورد بعد خشونت نیز، متغیر پیوند افتراقی نسبت به سایر متغیرها از قدرت پیشبینی بیشتری برخوردار است | fa_IR |
| dc.format.extent | 277 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی | fa_IR |
| dc.publisher | IHCS | en_US |
| dc.relation.ispartof | جامعهپژوهی فرهنگی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Sociological Cultural Studies | en_US |
| dc.subject | بزهکاری دانشآموزان | fa_IR |
| dc.subject | خانواده | fa_IR |
| dc.subject | گروه همالان | fa_IR |
| dc.subject | مدرسه | fa_IR |
| dc.title | بررسی نقش خانواده، مدرسه، و گروه همالان در بزهکاری دانشآموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی-پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار جامعهشناسی، دانشگاه مازندران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 79 | |
| dc.citation.epage | 103 | |