تحلیل فازی رابطه پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
(ندگان)پدیدآور
احمدلو, حبیبزاهدی مازندرانی, محمدجوادراد, فیروزنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مساله مقاله حاضر رابطه پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. سوال این است که آیا استانهایی که از پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی بالاتری برخوردار هستند مشارکت انتخاباتی بالاتری دارند؟ از رویکردهای نظری تحقیق این فرضیه استنتاج شده است که پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، و هر یک از مولفه های آن شرط لازم برای مشارکت انتخاباتی هستند. رویکرد روش شناختی مقاله حاضر تحلیل تطبیقی کیفی فازی با استفاده از داده های ثانویه است. جامعه آماری شامل همه استانهای ایران در سال 1392 است. برای آزمون فرضیه تحقیق از روش فازی و نرم افزارهای spss و fs/qca استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی شرط علی معمولا لازم و نه کافی برای مشارکت انتخاباتی استانهای مورد بررسی است. همچنین دریافتیم که هر یک از مولفه های پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی یعنی پایگاه تحصیلی، پایگاه شغلی و سرانه درآمد نیز به صورت منفرد شرط معمولا لازم برای مشارکت انتخاباتی هستند.
کلید واژگان
"پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی""مشارکت انتخاباتی"
"تحلیل فازی"
جامعه شناسی توسعه
سرمایه اجتماعی
مشارکت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
معاونت پژوهشی دانشگاه تبریزسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نوراستاد، گروه علوم اجتماعی ، دانشگاه پیام نور
استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور
شاپا
2322-43712676-4660




