تبیین شاخص خلاقیت مکانی و اندازه گیری ضرایب اهمیت آنان( نمونه موردی: نواحی شهر کاشان)
(ندگان)پدیدآور
اکبری, نعمت اللهبیدرام, رسولشهیدی, آمنهامینی, مریمنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شهرها به عنوان بستری جغرافیایی، برای رفع نیازهای اولیه بشر همچون نیازمندی های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گسترش یافتهاند. در شهرهای ایران، تمرکز بر مفهوم شهر خلاق با تاکید بر داشتههای درونی اعم از سرمایههای انسانی و فرهنگی یک راه کم هزینه برای تقویت پایههای اقتصاد در سطح دولت محلی و ایجاد درآمد از طریق تقویت بخش گردشگری خواهد بود. در این راستا ابتدا شاخص خلاقیت مکانی ازطریق الگو توصیفی لاندری با طی کردن سه گام اصلی استخراج شد و در قالب ده شاخص اصلی برای نواحی شهر کاشان معرفی گشت. به منظور تعیین ضرایب اهمیت این شاخص ها از نظرات ده متخصص اقتصاد شهری و اقتصاد هنر و همچنین به منظور جمع آوری اطلاعات کیفی از پرسشنامه استفاده شده است و تعداد 384 پرسشنامه بر اساس جمعیت هر ناحیه شهر کاشان توزیع شد. همچنین پایایی پرسشنامه به کمک نرم افزار SPSS برابر 7/. محاسبه شد. بررسی اطلاعات پرسشنامهای؛ نشان میدهد که در میان شاخصهای خلاقیت مکانی برای نواحی شهر کاشان، شاخص همبستگی و شاخص نگرش در سطوح نواحی 15،11،5 بالاترین مقدار را دارند. همچنین مشارکت مدنی در نواحی 14،13،6 بالاترین میزان است. در اکثر نواحی شاخص تبدیل ایده کم بوده؛ که حدود 60% از پاسخ دهندگان علت آن را عدم حمایت دولت دانسته اند. از طرفی به منظور جمع آوری اطلاعات آماری کمّی نیز از روش اسنادی و کتابخانه ای استفاده شده است. جهت تعیین میزان برخورداری هر ناحیه از شاخصهای خلاقیت مکانی برای نواحی شهر کاشان از روش تحلیل شبکهای ANP و نرم افزارSuper Decision استفاده شد. نتایج نشان میدهد که ناحیه 11 از نظر شاخصهای خلاقیت مکانی در میان 16 ناحیه شهر کاشان، دارای رتبه یک است.
کلید واژگان
شاخص خلاقیت مکانیروش تحلیل شبکه ای ANP
نواحی شهر کاشان
توسعه اقتصادی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
معاونت پژوهشی دانشگاه تبریزسازمان پدید آورنده
رییس برنامه و بودجه اصفهان- استاد تمام دانشگاه اصفهاناستادیار دانشگاه هنر اصفهان
شهرداری اصفهان
دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران
شاپا
2322-43712676-4660




