• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل جامعه‌شناختی بر نقش کارآفرینانه آذری‌زبانهای تهران با تاکید بر دریانی‌ها

    (ندگان)پدیدآور
    علی نژاد, منوچهرسعیدی, علی اصغر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.003 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    کارآفرینی به‌مثابه خلق ارزش تولیدی و قدرت ترکیب منابع دارای دلالت‌های اقتصادی و اجتماعی بوده و به‌مثابه مکانیزمی برای حرکت از «انسان اقتصادی» به مفهوم پاراتوئی به «انسان کارآفرین» به مفهوم شومپیتری است. یکی از نمودهای اجتماعی و عینی کارآفرینی در ارتباط با گروه‌های اجتماعی، ظهور نوعی کارآفرینی قومی و شبکه‌ای است که در این مقاله سعی شده ابعاد اقتصادی و اجتماعی آن در عملکرد دریانی‌های آذری‌زبان تهران در بخش سوپرمارکت‌داری و فروشگاه زنجیره‌ای تبیین شود. نوع روش مورد استفاده در تحقیق، کیفی و به شیوه مردمنگارانه بوده است. در این روش منطق رفتار کارآفرینانه دریانی‌ها به شیوه توصیف فربه تبیین شده است. جامعه‌آماری در این تحقیق دریانی‌های سوپرمارکت‌دار تهران بوده و 30 نفر به‌شیوه «نمونه‌گیری در‌ دسترس» برای مصاحبه انتخاب شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد رفتار کارآفرینانه دریانی‌ها به دلیل نقش برجسته پیشگامان از جمله حاج مهدی ابراهیمی دریانی با موفقیت در فعالیت‌های تولیدی مانند احداث چای عقاب، شروع و با نقش کارآفرینانه در بسیج منابع، به تثبیت و نهادینه شدن این روحیه در میان دریانی‌ها انجامیده است. به عبارت دیگر این گروه از آذری‌زبانها نه تنها دارای روحیه کارآفرینی بالایی بودند، بلکه توانستند این روحیه را نهادینه و به تثبیت نوعی کارآفرینی قومی کمک کنند. برای این گروه کارآفرینی تجسم عینی «ترکیب منابع» بوده و از طریق مهاجرت به تهران، استقرار در محله دریان نو، خرید مغازه‌های دوبر و ایجاد انجمن های زادگاهی‌ در جهت حمایت دورن‌گروهی و عملکرد شبکه‌ی موفق عمل کردند.
    کلید واژگان
    اخلاق کاری
    روحیه کارآفرینی
    دریانی ها
    سوپرمارکت داری و فروشگاه زنجیره ای
    جامعه شناسی ایران
    جامعه شناسی اقتصادی
    جامعه شناسی توسعه

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز
    سازمان پدید آورنده
    استادیار بخش تعاون و رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد
    دانشیار و عضو هیات علمی گروه برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران

    شاپا
    2322-4371
    2676-4660
    URI
    https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_8702.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/113783

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب