| dc.contributor.author | کریمی, وجیهه | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسن پوران, فرزانه | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدی ده چشمه, حمزه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T00:03:12Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T00:03:12Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T00:03:12Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T00:03:12Z | |
| dc.date.issued | 2024-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2023-01-08 | en_US |
| dc.date.submitted | 1401-10-18 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کریمی, وجیهه, حسن پوران, فرزانه, محمدی ده چشمه, حمزه. (1403). تحلیل آموزههای تربیتی در داستانهای برگرفته از کلیله و دمنه و مرزباننامه درمجموعه آثار آذریزدی. مطالعات ادبیات کودک, 15(1), 231-260. doi: 10.22099/jcls.2023.46533.1970 | fa_IR |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22099/jcls.2023.46533.1970 | |
| dc.identifier.uri | https://jcls.shirazu.ac.ir/article_7061.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1137431 | |
| dc.description.abstract | تحلیل آموزههای تربیتی در داستانهای برگرفته از کلیله و دمنه و مرزباننامه در مجموعهآثار آذریزدی چکیدهباتوجهبه وسعت کاربرد داستانهای برگرفته از کلیله و دمنه و مرزباننامه در قصهگویی برای کودکان و نوجوانان در ایران، هدف پژوهش حاضر تحلیل آموزههای تربیتی این داستانها در پرمخاطبترین بازنویسی فارسی آن اثر مهدی آذریزدی بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و براساس ماهیت، آمیختهی بهمتنیده بود و تحلیل محتوای کیفی و کمی بهصورت موازی همگرا برای مجموع 46 قصه از کلیله و دمنه و مرزباننامه در مجموعهی هشتجلدی قصههای خوب برای بچههای خوب انجام گرفت. تحلیل محتوای کیفی از نوع تلخیصیقیاسی بوده و مؤلفهها و زیرمؤلفههای تربیت با مرور ادبیات پژوهش، شناسایی و پس از تأیید 61 مؤلفه از سوی خبرگان، فهرست وارسی برای انطباق محتوا با ساحتهای یادشده به کار گرفته شد. روش شناخت مضامین براساس شناخت کلمات و عبارات مترادف یا تکراری، اصطلاحات، عبارات و واژههای کلیدی بود و به مضامین نهان و آشکار متن توجه شد. کدگذاری پس از مطالعهی مکرر متن صورت پذیرفت و محتوا براساس وجوه مشترک با هر یک از مقولات اولیه و ثانویه تحلیل گردید. یافتهها نشانگر شناسایی 390 آموزهی تربیتی در مؤلفههای هفتگانهی تربیت در این داستانها بود و آزمون «خی دو»، وجود تفاوت بین میزان توجه به آموزههای تربیتی در داستانها را تأیید کرد. رشد و تقویت عقلانیت و خردورزی، تربیت اجتماعی، اخلاقی، عاطفی و اقتصادی بهترتیب در مرکز توجه آموزههای تربیتی در محتوا بوده و برای تربیت در این ابعاد پیشنهاد میگردد؛ ولی بهدلیل فقدان یا کمبود محتواهایی پیرامون تربیت جنسی و پس از آن تربیت سیاسی، این داستانها برای تربیت کودکان در این دو بعد توصیه نمیشود. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات ادبیات کودک | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22099/jcls.2023.46533.1970 | |
| dc.subject | آموزهی تربیتی | fa_IR |
| dc.subject | تربیت | fa_IR |
| dc.subject | کلیه و دمنه | fa_IR |
| dc.subject | مرزباننامه | fa_IR |
| dc.subject | مهدی آذریزدی | fa_IR |
| dc.title | تحلیل آموزههای تربیتی در داستانهای برگرفته از کلیله و دمنه و مرزباننامه درمجموعه آثار آذریزدی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد مدعو گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 231 | |
| dc.citation.epage | 260 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-9912-7786 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-5959-0170 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-1379-2356 | |