نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکریمی, وجیههfa_IR
dc.contributor.authorحسن پوران, فرزانهfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی ده چشمه, حمزهfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:03:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:03:12Z
dc.date.available1403-12-21T00:03:12Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:03:12Z
dc.date.issued2024-08-22en_US
dc.date.issued1403-06-01fa_IR
dc.date.submitted2023-01-08en_US
dc.date.submitted1401-10-18fa_IR
dc.identifier.citationکریمی, وجیهه, حسن پوران, فرزانه, محمدی ده چشمه, حمزه. (1403). تحلیل آموزه‌های تربیتی در داستان‌های برگرفته از کلیله ‌و دمنه و مرزبان‌نامه درمجموعه آثار آذریزدی. مطالعات ادبیات کودک, 15(1), 231-260. doi: 10.22099/jcls.2023.46533.1970fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22099/jcls.2023.46533.1970
dc.identifier.urihttps://jcls.shirazu.ac.ir/article_7061.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1137431
dc.description.abstractتحلیل آموزه‌‌‌‌‌های تربیتی در داستان‌‌‌‌‌های برگرفته از کلیله ‌‌‌‌‌و دمنه و مرزبان‌‌‌‌‌نامه در مجموعه‌آثار آذریزدی چکیدهباتوجه‌به وسعت کاربرد داستان‌‌‌‌‌های برگرفته از کلیله و دمنه و مرزبان‌‌‌‌‌نامه در قصه‌‌‌‌‌گویی برای کودکان و نوجوانان در ایران، هدف پژوهش حاضر تحلیل آموزه‌‌‌‌‌های تربیتی این داستان‌‌‌‌‌ها در پرمخاطب‌‌‌‌‌ترین بازنویسی فارسی آن اثر مهدی آذریزدی بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و براساس ماهیت، آمیخته‌ی بهم‌‌‌‌‌تنیده بود و تحلیل محتوای کیفی و کمی به‌صورت موازی همگرا برای مجموع  46 قصه از کلیله و دمنه و مرزبان‌نامه در مجموعه‌ی  هشت‌جلدی قصه‌‌‌‌‌های خوب برای بچه‌‌‌‌‌های خوب انجام گرفت. تحلیل‌‌‌‌‌ محتوای کیفی از نوع تلخیصی‌قیاسی بوده و مؤلفه‌‌‌‌‌ها و زیرمؤلفه‌‌‌‌‌های تربیت با مرور ادبیات پژوهش، شناسایی و پس از تأیید 61 مؤلفه از سوی خبرگان، فهرست وارسی برای انطباق محتوا با ساحت‌‌‌‌‌های یادشده به‌ کار گرفته شد. روش شناخت مضامین براساس شناخت کلمات و عبارات مترادف یا تکراری، اصطلاحات، عبارات و واژه‌‌‌‌‌های کلیدی بود و به مضامین نهان و آشکار متن توجه شد. کدگذاری پس از مطالعه‌ی مکرر متن صورت پذیرفت و محتوا براساس وجوه مشترک با هر یک از مقولات اولیه و ثانویه تحلیل گردید. یافته‌ها نشانگر شناسایی 390 آموزه‌ی تربیتی در مؤلفه‌‌‌‌‌های هفت‌‌‌‌‌گانه‌ی تربیت در این داستان‌ها بود و آزمون «خی ‌‌‌‌‌دو»، وجود تفاوت بین میزان توجه به آموزه‌‌‌‌‌های تربیتی در داستان‌‌‌‌‌ها را تأیید کرد. رشد و تقویت عقلانیت و خردورزی، تربیت اجتماعی، اخلاقی، عاطفی و اقتصادی به‌ترتیب در مرکز توجه‌‌‌‌ آموزه‌‌‌‌‌های تربیتی در محتوا بوده و برای تربیت در این ابعاد پیشنهاد می‌گردد؛ ولی به‌دلیل فقدان یا کمبود محتواهایی پیرامون تربیت جنسی و پس از آن تربیت سیاسی، این داستان‌ها برای تربیت کودکان در این دو بعد توصیه نمی‌‌‌‌‌شود. fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شیرازfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات ادبیات کودکfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22099/jcls.2023.46533.1970
dc.subjectآموزه‌ی تربیتیfa_IR
dc.subjectتربیتfa_IR
dc.subjectکلیه و دمنهfa_IR
dc.subjectمرزبان‌نامهfa_IR
dc.subjectمهدی آذریزدیfa_IR
dc.titleتحلیل آموزه‌های تربیتی در داستان‌های برگرفته از کلیله ‌و دمنه و مرزبان‌نامه درمجموعه آثار آذریزدیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد مدعو گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue1
dc.citation.spage231
dc.citation.epage260
nlai.contributor.orcid0000-0002-9912-7786
nlai.contributor.orcid0000-0001-5959-0170
nlai.contributor.orcid0000-0002-1379-2356


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد