نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفیروزمند, عطیهfa_IR
dc.contributor.authorبناهان, مریمfa_IR
dc.contributor.authorسجادی, سیدمهدیfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:03:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:03:11Z
dc.date.available1403-12-21T00:03:11Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:03:11Z
dc.date.issued2024-08-22en_US
dc.date.issued1403-06-01fa_IR
dc.date.submitted2023-09-02en_US
dc.date.submitted1402-06-11fa_IR
dc.identifier.citationفیروزمند, عطیه, بناهان, مریم, سجادی, سیدمهدی. (1403). بدن‌مندی، فلسفه با کودکان و کتاب تصویری تونل: چگونگی شکل‌گیری معنا از استعاره‌های آمیخته. مطالعات ادبیات کودک, 15(1), 195-230. doi: 10.22099/jcls.2023.48249.2004fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22099/jcls.2023.48249.2004
dc.identifier.urihttps://jcls.shirazu.ac.ir/article_7284.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1137430
dc.description.abstract بدن‌مندی، فلسفه با کودکان و کتاب تصویری تونل: چگونگی شکل‌گیری معنا از استعاره‌های آمیخته چکیدهرویکرد پساانسان‌گرایی از دل مطالعات بینارشته‌ای گوناگون به برنامه‌ی فلسفه برای کودکان (فبک) پا گشود و آن را دچار تغییر پارادایم کرد تا نسبت‌به سلطه‌ی ذهن بر بدن، بزرگ‌سالی بر کودکی و شکل‌دهی بر پدیداری، پاسخ رهایی‌بخش ارائه دهد. هم‌گام با چنین چرخش پارادایمی در برنامه‌ی فلسفه برای کودکان، علوم شناختی نیز تغییراتی به خود دید که از آن میان می‌توان به سه «ای» (E)  پیشنهادی مارک جانسون که به باور او از ویژگی‌های شناخت‌اند، در کنار چهار «ای» دیگر علوم شناختی نام برد:  بدن‌مند، لانه‌گزیده، بسط‌یافته، اجرایی، «عاطفی»، «تکاملی»، «کارکرد جدید یافته». از تلاقی این دو چشم‌انداز (پساانسان‌گرایی و نظریه‌ی جانسون) می‌توان به ده مقوله دست یافت: نقد منطق دوگانی، نقد ساختار سلسله‌مراتبی در هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی انسان‌گرا، عاملیت جزانسان، هستی‌معرفت‌شناسی رابطه‌ای، بدن‌های انسانی و جزانسانی، تخیل، عاطفه، درهم‌کنش (به‌جای برهم‌کنش)، فلسفه‌ی جان‌دارانگار، استعاره. چنین است که ادراک کودکان از جهان، از ارتباط بدن‌مند ایشان با دیگر هستی‌های درون جهان شکل می‌یابد؛ رویدادی که برخی جلوه‌های آن در شماری از کتاب‌های تصویری معاصر بازتاب یافته است. در این پژوهش، با رویکرد تفسیری‌تجریدی و ترکیب روش‌های استقرایی و قیاسی به بررسی چگونگی بازنمایی بدن‌مندی در کتاب تصویریِ تونل اثر آنتونی براون می‌پردازیم، تا باتوجه‌به ده مقوله‌ی نام‌برده و شیوه‌های ارتباط آن‌ها با یکدیگر، چگونگی امکان شکل‌گیری معنا را از دل بازنمایی بدن‌مندی در کتاب تصویری و در کندوکاو فلسفی با کودکان بیازماییم. در فرایند این مطالعه، هم‌اندیشی بدن‌مندانه در همراهی با کتاب تصویری در چهار بخش‌ تصویرها، شیوه‌ی مشارکت مخاطب در شکل‌دهی به اثر، درهم‌کنش‌های واژگانی-تصویری-حرکتی در کلیت اثر و شیوه‌ی کاربرد پرامتن بررسی شده‌اند. پیشنهاد این پژوهش، جلب توجه تسهیل‌گران فباک به ده مقوله‌ی پیشنهادی و به‌کارگیری آن‌ها به‌عنوان ملاک انتخاب کتاب تصویری مناسب برای همراهی با این حلقه است. در این صورت، می‌توان امید داشت که هم‌اندیشی فلسفی با کودکان هر چه بیش‌تر به‌سوی اقتدارگریزی توانمندساز حرکت کند.   fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شیرازfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات ادبیات کودکfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22099/jcls.2023.48249.2004
dc.subjectاستعاره‌های آمیختهfa_IR
dc.subjectآنتونی براونfa_IR
dc.subjectبدن‌مندیfa_IR
dc.subjectدرهم‌کنشfa_IR
dc.subjectفلسفه با کودکانfa_IR
dc.subjectکتاب تصویری تونلfa_IR
dc.titleبدن‌مندی، فلسفه با کودکان و کتاب تصویری تونل: چگونگی شکل‌گیری معنا از استعاره‌های آمیختهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری فلسفه‌ی تعلیم و تربیت ‏ دانشگاه الزهرا تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه الزهراءس، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد فلسفه‌ی تعلیم و تربیت ‏ دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue1
dc.citation.spage195
dc.citation.epage230
nlai.contributor.orcid0009-0002-1234-7901
nlai.contributor.orcid0000-0003-2887-4458
nlai.contributor.orcid0000-0003-1043-3902


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد