مرور دوره 15, شماره 2 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 12 از 12
-
آسیبشناسی افسانههای عامیانه برای کودکان پیش دبستانی
(دانشگاه شیراز, 2025-02-19)افسانهها به سبب ساختار و شیوة رواییِ دلانگیزشان، همواره مورد توجه کودکان بودهاند؛ راویانِ بزرگسال نیز در طول تاریخ برای سرگرمکردن کودکان و آموزش مهارتهای زندگی به آنان از ظرفیت افسانهها بهره گرفتهاند. به همین سبب ...
-
بررسی اسطورهی کودک رها شده در قصهی «زَرَّبان» با تکیه بر شباهتها و تفاوتهای این روایت با داستان زال در شاهنامهی فردوسی
(دانشگاه شیراز, 2025-02-19)اسطورهی کودک رها شده، بنمایهای است که در میان برخی از ملتهای صاحب اسطوره و افسانههای کهن دیده میشود. یکی از معروفترین روایتهای مکتوب این بنمایه در ایران، ماجرای تولد زال در شاهنامه است. این بنمایه در ادبیات فولکلور ...
-
بررسی آمیختگی فضاهای ذهنی و روایی در رمان کودک نمونه موردی: بیز بیز بیزینس از فرهاد حسن زاده
(دانشگاه شیراز, 2025-02-19)در این مقاله، برای اولین بار کاربست مدل آمیختگی فضاهای ذهنی روایی بر روی یک داستان بلند بررسی شده است. به همین منظور، رمان کودک بیز بیز بیزینس فرهاد حسنزاده با استفاده از مدل آمیختگی فضاهای ذهنی و روایی دنسیگر مورد بررسی ...
-
بررسی دو داستان « ته ته ته چاه» و « سایهای که سر نداشت، دم نداشت، تن هم نداشت» سوسن طاقدیس از منظر استعارهی مفهومی جهتی
(دانشگاه شیراز, 2025-02-19)استعارهی مفهومی یکی از مباحث معنیشناسی شناختی است که نخستین بار به طور جدی از سوی لیکاف و جانسون مطرح شد. یکی از انواع استعارههای مفهومی، نوع جهتی آن است که اساس بسیاری از عبارات زبانی قرار گرفته است. سوسن طاقدیس از ...
-
تحلیل نشانه شناسی رمان" نازبالش" از هوشنگ مرادی کرمانی
(دانشگاه شیراز, 2025-02-19)دانش نشانه شناسی به مطالعه ی دلالت های ضمنی و معناهای پنهان متن می پردازد. در پرتو این دانش بسیاری از داستان های ویژه ی کودک و نوجوان تازگی و تاثیری بیش تری می یابد. رمان نازبالش اثر هوشنگ مرادی کرمانی یکی از آثاری است که ...
-
تطبیق الگوی کنشی، نقش مضمونی و برنامۀ روایی قصههای «نخودی و دیو و نارنج و ترنج» با بازنویسیهای آنها از اسدالله شعبانی
(دانشگاه شیراز, 2025-02-19)با توجه به نقش قصههای عامه، در آشکارسازی مؤلفههای هویّت ملّی و قومی، اسدالله شعبانی، قصههایی چون نخودی و دیو و نارنج و ترنج را برای مخاطبان کودک بازنویسی کرده است که در این پژوهش، هدف تطبیق این بازنویسیها با اصل آنها، ...
-
تکرار تمنای کودکانه با میل به آگالمای دیگری بزرگ؛ تحلیل لکانی معلم مورچهها و فیل کوچولو کجا خوابیدی؟
(دانشگاه شیراز, 2025-02-19)سبب بروز اغلب کنشهای بشر بهلحاظ روانی با دانش روانکاوی تبیین شده است. ژاک لکان، با بازخوانی زبانی و نمادین آرای زیستشناختی فروید، تحول بزرگی در دانش روانکاوی ایجاد کرد. بر این اساس، تمنا یا طلب، میل، کودک و دورهی پس ...
-
تکنیکهای طنز کودک در داستانهای «حذاءالطنبوری و العرندس» کامل الکیلانی و «دیو دیگ به سر و نوش جون آقا بزه» فرهاد حسن زاده
(دانشگاه شیراز, 2025-02-19)طنز، شیوه هنرمندانه بیان اهداف و مشتمل بر تکنیکهایی است که در ادبیات معاصر عربی و فارسی، نمود بارزی داشته و نویسندگان بسیاری برای مقاصد خود از آن استفاده نمودهاند؛ از جمله طنزپردازان می توان، کامل الکیلانی و فرهاد حسن ...
-
دارالتأدیبی در شهربازی: نقدی بر جایگاه تخیل در سینمای کودک
(دانشگاه شیراز, 2025-02-19)در آثار سینمایی مربوط به حوزة کودکان، الگویی مکرر در ساختمایة آثار وجود دارد که الگوی تکرارشونده است. به نظر میرسد این الگو بر ضد ماهیت فیلم کودک عمل میکند و بهجای اینکه عنصر تخیل را در جهت آزادی، رهایی، و میل به مکاشفه ...
-
ماجرای فالوسنتریک احمد: خوانشی روانکاوانه از کتاب داستانی تصویری ماجرای احمد و ساعت
(دانشگاه شیراز, 2025-02-19)هدف این مقاله ارائه خوانشی روانکاوانه از کتاب تصویری ماجرای احمد و ساعت، مبتنی بر نظریه رشد روانی جنسی زیگموند فروید است. خوانش متن اثر به مدد روانکاوی کلاسیک، نمادها و شواهدی را پیش چشم می-آورند که نشان می دهند با اثری ...
-
مخاطب کودک در افق فراتر از داستان
(دانشگاه شیراز, 2025-02-19)در این نوشتار به بررسی آن دسته از داستانهای کودک می پردازیم که مخاطب خردسال را به شیوهای خاص با ماجرا مواجه می کنند؛ بهگونهای که مخاطب خود را هوشمندتر و آگاه تر از قهرمان و شخصیت ها می شناسد. کودک احساس می کند اصل ماجرا ...
-
مقایسۀ شعر کودک و بزرگسال پروین دولتآبادی از منظر خوانندۀ درون متن
(دانشگاه شیراز, 2025-02-19)پروین دولتآبادی هم در شعر کودک صاحب آثار قابل توجهی است و هم دستی در شعر بزرگسال دارد. او از معدود شاعرانی است که شعرهایش در همۀ ادوار شصت سال اخیر همواره در کتابهای درسی جایگاهی داشته است. شاید هیچ شاعر دیگری در شعر ...



