تحلیلی بر موانع مشارکت اقتصادی زنان در ایران (نمونه موردی: کلانشهر تبریز)
(ندگان)پدیدآور
صفایی پور, مسعودزادولی خواجه, شاهرخنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از شاخصهای مهم برای سنجش توسعه هر کشور صنعت زنان و نوع مشارکت آنان است. زنان به عنوان بخشی از سرمایههای انسانی هر جامعه، با مشارکت خود میتوانند نقش تعیین کنندهای در توسعه کشور داشته باشند. با وجود این، موانع مختلفی برای مشارکت اقتصادی زنان وجود دارد که با شناخت دقیق آنها می توان به برطرف کردن این موانع پرداخت. بنابراین این تحقیق در پی دستیابی به موانع مشارکت اقتصادی زنان در کلانشهر تبریز میباشد. روش تحقیق توصیفی، تحلیلی و پیمایشی و جامعه آماری جمعیت زنان فعال اقتصادی بر اساس سرشماری سال 1390 (437184 نفر) بوده که حجم نمونه بر اساس مدل کوکران 384 نفر بدست آمده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است مهمترین موانع برای مشارکت اقتصادی زنان شاخصهای فرهنگی جامعه است که امتیاز محاسبه شده با استفاده از آزمون RMS، برای این شاخص 0.721 میباشد. همچنین شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز در رتبه های بعدی قرار دارند که میزان تأثیر آنها به ترتیب 0.645، 0.632 و 0.567 میباشد. در بین متغیرهای مورد مطالعه نیز مهمترین موانع مشارکت اقتصادی زنان تبعیض و تفاوت در فرآیند اجتماعی شدن زن و مرد در جامعه، طرز تلقی و نگرش جامعه به وظایف زنان، صاحب سرمایه نبودن زنان و عدم وجود نهادهای سیاسی مشارکتی بوده که میانگین محاسبه شده با استفاده از آزمون t تک نمونه ای برای هرکدام به ترتیب 4.12، 4.21، 4.09 و 3.83 میباشد.
کلید واژگان
مشارکتمشارکت اقتصادی زنان
توسعه
نابرابری جنسیتی
توسعه اقتصادی
جامعه شناسی اقتصادی
جنسیت و توسعه
مشارکت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
معاونت پژوهشی دانشگاه تبریزسازمان پدید آورنده
دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهوازدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز
شاپا
2322-43712676-4660




