توسعه مدل نوآوری رایگان با استفاده از رویکرد تحلیل و توسعه گزینه استراتژیک (SODA)
(ندگان)پدیدآور
سعدآبادی, علی اصغرمحمدی, فاطمهشاهی, نرگس
نوع مدرک
Textمقاله علمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نوآوری رایگان شامل نوآوریهای صورت گرفتهای است که توسط مصرفکنندگان با هزینهی شخصی، زمان اختیاری و بدون دریافت هزینه، توسعه مییابد و با عدم محافظت از طرح، بهصورت رایگان در اختیار دیگران قرار میگیرد که نتایجی نظیر بهبود در رفاه اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد. باوجود ضرورت این امر، گفتمان موضوع هنوز در مرحله آغازین شناخت قرار دارد و مدلی جامع و گویا جهت بیان فرآیند شکلگیری آن، بهطور محدود ارائهشده است، ازاینرو هدف اصلی این پژوهش، بررسی و تبیین یک مدل جامع نوآوری رایگان با نگاهی عمیق و گسترده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه خبرگان حوزه نوآوری رایگان است که ازاینبین 16 مصاحبه طی 3 دوره دلفی با 8 خبره صورت گرفته است.در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، بر اساس روﯾﮑﺮد دلفی فازی و ﺳﻮدا مؤلفههای مدل از جهتها و دیدگاههای ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮای ساخت دهی ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ، ﻣﻮرد ﭘﺎﯾﺶ ﻗﺮار میگیرد. ﻣﺒﻨﺎی ﭘﺎﯾﺶ، مرور پیشینه علمی و مصاحبههای ﻋﻤﯿﻖ و ﻧﯿﻤﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎرﯾﺎﻓﺘﻪ ﺑﺎ ﺧﺒﺮﮔﺎن صاحبنظر در حوزه نوآوری رایگان اﺳﺖ. با توجه به نتایج بهدستآمده، مؤلفههای مدل نوآوری رایگان ابتدا با استفاده از تکنیک دلفی فازی احصاء شدند و پس از ﺗﺠﻤﯿﻊ ﻧﻈﺮات تمامی صاحبنظران در مورد نگاشت مدل، 3 مدل پیشنهادی با بهرهگیری از روش سودا اعتبارسنجی گردید و پسازآن مدل نهایی اتخاذ گردید. در انتها نیز مؤلفههای مدل مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. ارزش این پژوهش، آن است که با ارائهی یک مدل نوآوری رایگان، به بررسی فرآیند شکلگیری نوآوری رایگان بهطور عمیقتر بپردازد و بدینترتیب به غنیسازی مبانی نظری حوزه نوآوری رایگان در زبانفارسی کمک نماید و با درک بهتر فرآیند نوآوری رایگان، زمینه بهرهمندی موثرتر از نتایج بکارگیری نوآوری رایگان را در ایران مهیا سازد.
کلید واژگان
نوآوری رایگان،رفاه اجتماعی
،مدل نوآوری رایگان
،نوآوران مصرفکننده
،الگوی شومپیتری
نوآوری
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2025-01-201403-11-01
ناشر
پژوهشکده توسعه تکنولوژیسازمان پدید آورنده
گروه سیاستگذاری علم و فناوری، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهیدبهشتیدانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه تهران
شاپا
2676-54032676-5411



