طراحی برنامه آموزش خودتنظیمی و تأثیر آن در انگیزش تحصیلی و باورهای انگیزشی دانشآموزان شاهد و ایثارگر دختر و پسر دبیرستانهای شاهد شهرستان زاهدان
(ندگان)پدیدآور
زاهد شیخی, محمد رضامهدیان, حسینشیرازی, محمود
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه آموزش خودتنظیمی و بررسی تأثیر آن در انگیزش تحصیلی و باورهای انگیزشی دانش آموزان شاهد و ایثارگر دختر و پسر دبیرستانهای شاهد شهرستان زاهدان انجام گرفت. این مطالعه به روش نیمه آزمایشی در قالب طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان شاهد و ایثارگر دختر و پسر دبیرستانهای شاهد شهر زاهدان در سال تحصیلی 1400-1399 بود که از بین آنها 60 دانشآموز (30 دختر، 30 پسر) به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر پسر و 15 نفر دختر ) و دو گروه کنترل(15 پسر و 15 نفر دختر) تقسیم شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای انگیزش تحصیلی والرند (1989) و باورهای انگیزشی پینتریچ و دیگروت (1990) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل مانکوا و بونفرونی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در متغیرهای انگیزش تحصیلی و باورهای انگیزشی وجود دارد. (001/0P
کلید واژگان
طراحی برنامه آموزشانگیزش تحصیلی
باور انگیزشی
شاهد
ایثارگر
شماره نشریه
55تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
دانشجو دکتری، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
دانشیار، گروه روانشناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.



