نقش ادراک شایستگی در پیشبینی خودآگاهی هیجانی و رفتارهای قلدری و قربانی دانشآموران
(ندگان)پدیدآور
رخشانی نژاد, ریحانهنیک منش, زهرا
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش، بررسی نقش ادراک شایستگی در پیشبینی خودآگاهی هیجانی و رفتار قلدری و قربانی در دانشآموزان مقطع ابتدایی بود. روش انجام پژوهش، توصیفی- همبستگی وجامعه آماری1200 دانشاموزمقطع ابتدایی شهر زاهدان در سال تحصیلی 1399-1398 بود. تعداد 268 دانشآموز (138 دختر، 130 پسر) به روش تصادفی خوشهای چند مرحله انتخاب شدند. متغیرها با استفاده از پرسشنامه ادراک شایستگی هارتر (1982)، خودآگاهی هیجانی تانجنی و همکاران (1990) و رفتارهای قلدری-قربانی ریگبی و اسلی (1993) سنجیده شد. اطلاعات با استفاده از روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد خودآگاهی هیجانی با ادراک شایستگی رابطه مثبت و معنا دار (001/0P
کلید واژگان
ادراکشایستگیخودآگاهی هیجانی
قلدری
قربانی
دانشآموزان
شماره نشریه
55تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران



