اثربخشی توانبخشی شناختی بر هیجانهای تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص
(ندگان)پدیدآور
نوری, سیده زریموسوی, سیده مریم
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دشواری در هیجانهای تحصیلی مطلوب و اشتیاق تحصیلی کاهش یافته در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص، چالش متداولی هستند که نیاز به توجه فزایندهای دارند و پژوهش درباره راه حلهای مؤثر، ضرورتی انکار ناپذیر است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر هیجانهای تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه (هفتم تا نهم) مراجعه کننده به مرکز تخصصی وابسته به آموزش و پرورش شهر رشت در سال تحصیلی 1403 تا 1402 بود. از بین جامعهی آماری با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) انتخاب و به عنوان پیش آزمون پرسشنامههای هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) و اشتیاق تحصیلی (فردریکز و همکاران، 2004) را تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش طی 12 جلسه 60 دقیقه ای یک دو بار در هفته تحت توانبخشی شناختی (کاپیتان لاگ، 2020) قرار گرفتند درحالی که در مورد گروه گواه مداخلهای اجرا نشد؛ سپس هر دو گروه مورد پس آزمون قرار گرفتند. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد توانبخشی شناختی بر بهبود هیجانهای مثبت تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص موثر است (01/0P
کلید واژگان
توانبخشی شناختیهیجانهای تحصیلی
اشتیاق تحصیلی
ناتوانی یادگیری خاص
شماره نشریه
56تاریخ نشر
2024-11-211403-09-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.استادیار روانشناسی سلامت، گروه پرستاری و مامایی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.



