• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 21, شماره 56
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 21, شماره 56
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه ترومای‌کودکی با افکار خودکشی در دانش‌آموزان: نقش میانجی ذهنی سازی و ذهن‌آگاهی

    (ندگان)پدیدآور
    حفاظی طرقبه, لیلانجفی, محمود
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهـش حاضـر بـا هـدف رابطـه ترومـای‌کودکـی بـا افـکار خودکشـی بـا توجـه بـه نقـش میانجی ذهنی‌سازی و ذهن‌آگاهی در دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستان دوره متوسطه دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 1403- 1402بود که تعداد 330 دانش‌آموز به عنوان نمونه آماری به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیر های پژوهش از پرسشــنامه ترومای‌کودکی (2003)، پرسشـنامه افـکار خودکشـی بک (1998)، مقیاس کنــش‌وری تأملــی (2016)، پرسشنامه پنج وجهی ذهن‌آگاهی (2006)، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS25 ، AMOS24 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد ترومای‌کودکی (21/0 =β)، ذهن‌آگاهی (32/0- =β) ذهنی‌سازی اطمینان (25/0- =β)، ذهنی‌سازی غیراطمینان (18/0=β)، اثر مستقیم و معناداری بر افکارخودکشی داشت (01/0> P). هم‌چنین ترومای‌کودکی بر ذهن‌اگاهی (85/0- =β)، ذهنی‌سازی اطمینان (81/0- =β)، ذهنی‌سازی‌ اطمینان (81 /0=β)، اثر مستقیم و معناداری داشت (01/0> P). در نهایت ترومای‌کودکی از طریق ذهن‌آگاهی (27/0 =β)، ذهنی‌سازی اطمینان (20/0 =β)، ذهنی‌سازی غیر اطمینان (14/0 =β) بر افکار خودکشی اثر غیر مستقیم و معنادار داشت (01/0> P). برنامه‌ریزی در جهت تقویت ظرفیت ذهنی‌سازی و مهارت‌های ذهن‌آگاهی می‌تواند افکار خودکشی را  در این گروه از دانش‌آموزان آسیب دیده کاهش دهد.
    کلید واژگان
    ترومای‌کودکی
    افکارخودکشی
    ذهنی‌سازی
    ذهن‌آگاهی
    دانش‌آموزان

    شماره نشریه
    56
    تاریخ نشر
    2024-11-21
    1403-09-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
    دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2024.49554.5798
    https://jeps.usb.ac.ir/article_8704.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1136550

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب